Sök:

Kompetenshantering i globala IT-företag

en fallstudie om
globala IT-företags implementering av organisationsgemensamma
arbetsprocesser och IT-system för kompetenshantering


Studien beskriver globala IT-företags arbete med kompetensfrågor ur ett centralt och lokalt ledningsperspektiv utifrån behov av att implementera organisationsgemensamma arbetsprocesser och IT-system för kompetenshantering. Med utgångspunkt i detta beskrivs också de utmaningar som uppstår vid implementeringen samt rekommendationer ges för hur dessa kan hanteras. Beskrivningarna baseras på en generell kartläggning av globala företags arbete med kompetensfrågor, tidigare forskning om IT- företags implementering av kompetenshanteringssystem samt en fördjupad studie av ett IT-konsultföretags implementering av ett organisationsgemensamt IT-system för kompetensutveckling och karriärplanering. Lokala ledare vid de globala IT-företagen har till stor del använt sig av enkla och flexibla arbetsprocesser och IT-system för hanteringen av kompetensfrågor. Kunskap om personalens kompetens har främst delats genom nätverkande mellan de lokala ledarna. Den centrala ledningens analyser av organisationens totala kompetensbehov har skett genom marknadsanalyser, analyser av budget och sammanställningar av lokala affärsplaner. Generellt sett förväntades de organisationsgemensamma arbetsprocesserna och IT- systemen underlätta vid resurshantering och kunskapsdelning. Den centrala ledningen ville möjliggöra en förbättrad kontinuitet och uppnå en högre kvalitet vid de lokala ledarnas arbete med kompetensfrågor. Ett organisationsgemensamt arbete med kompetensfrågor syftar även till att förbättra den centrala ledningens analyser av organisationens totala kompetensbehov samt skapa en dialog om gemensamma mål för den globala organisationens kompetensutveckling. De utmaningar som identifierades vid implementeringen av de organisationsgemensamma arbetsprocesserna och IT-systemen för kompetenshantering ses tydligast utifrån lokala ledares behov av flexibilitet kontra den centrala ledningens behov av standardisering. Utmaningarna uppstår främst vid standardiseringsinitiativ kopplade till den centrala ledningens behov av analyser och styrning av verksamheten i motsättning till de lokala ledarnas behov av flexibilitet för hanterandet av kulturella skillnader samt skillnader mellan lokala marknader. Tydligast visar sig dessa lokala skillnader i synen på kompetenskrav och vid bedömningen av personalens kompetensnivå. De lokala skillnaderna medför ett omfattande behov av kontinuerliga utvärderingar. För att uppnå en ökad förståelse för de lokala skillnaderna inom organisationen bör utvärderingarna vara utformade för att undersöka den lokala marknaden och den lokala organisationskulturen. Den fortsatta forskningen bör därför inriktas mot att undersöka hur skillnader mellan lokala marknader och organisationskulturer påverkar möjligheterna för skapandet av organisationsgemensamma arbetsprocesser och IT-system för kompetenshantering i globala IT-företag.

Författare

Peter Lundkvist

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..