Sök:

Kompetensförsörjningen, Flygvapnets styrka?

kompetensförsörjningen möter nya krav i det nya Flygvapnet


Syftet med uppsatsen har varit att dels undersöka hur insatsorganisationens uppgifter har förändrats för att möta det förändradeomvärldsläget och dels att ge förslag på hur Flygvapnet kan arbeta med personal- och kompetensförsörjning för att få en välfungerande insatsorganisation. Uppsatsen svarar på frågeställningen: Hur ska Flygvapnet arbeta med personal ochkompetensförsörjning för att möta omvärldens förändrade krav på insatsorganisationen? Den teoretiska ramen utgörs av Sandbergoch Targamas teori om kompetens och lärande i en tolkande ansats kontra en rationell dito samt Chris Argyris teorier omorganisatoriskt lärande med enkelt och dubbelt lärande i organisationer. I uppsatsen används kvalitativ innehållsanalys baserad påett hermeneutiskt förhållningssätt. Uppsatsens empiri bygger dels ett antal olika dokument och intervjuer som behandlarFörsvarsmaktens insats- och grundorganisation och hur dessa personal- och kompetensförsörjs. Det är bl.a. beslut och propositionerfrån regering och riksdag, olika rapporter utgivna av Försvarsmakten och en uppsats i ämnet skriven av en elev påFörsvarshögskolan. Jag har använt dokumenten som styr personal och kompetensförsörjningen som grund för min analys, för attsedan med hjälp av intervjuer jämföra hur väl verkligheten lyckas att följa och uppfylla de regler och krav som ställts. Under denavslutande delen av uppsatsen genomförs en analys av det empiriska materialet utifrån teorins tolkande ansats med kompetens ilärande. Analysdelen av uppsatsen avslutas med att författaren sammanfattar och drar slutsatser och därefter avger svar påuppsatsen frågeställning. Slutsatserna i uppsatsen är:Flygvapnet och Försvarsmakten har sedan slutet på 90-talet fått stora förändringar av sitt uppdrag från Regeringen.Flygvapnets uppdrag har förändrats från att ha fokuserats på att vara en del av ett nationellt invasionsförsvar till att ingå i ettinternationellt insatsförsvar.Flygvapnet har idag en rationalistisk syn på sin personal och kompetensförsörjning. Detta kommer man, enligt ettbeslutsunderlag som tagit fram för det nya kompetensförsörjningssystemet, även att ha i framtiden.Flygvapnets rationalistiska synsätt gör att endast den enskildes faktiska förutsättningar värderas när man bedömerkompetensen. Hur den enskilde uppfattar situationen och förståelsen för arbetsuppgiften är en väsentlig del av kompetensensom Flygvapnet och Försvarsmakten bortser från.Lärandet, som är en väsentlig del av kompetensutvecklingen i Försvarsmakten, måste ske enligt Argyris teorier om ett dubbeltorganisatoriskt lärande om Flygvapnet ska kunna möta de avsevärt förändrade krav som ställs på dess insatsorganisation.

Författare

Anders Wedin

Lärosäte och institution

Försvarshögskolan/Försvarshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..