Sök:

Kommunikatören och varumärkesarbetet i tre västsvenska kommuner. "Det handlar om att förädla det vi faktiskt har."


Varumärkesarbete blir allt vanligare i Sveriges kommuner och därmed en del av arbetsuppgifterna för offentliganställda kommunikatörer. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur kommunikatörer resonerar kring varumärkesarbete utifrån demokratiska och ekonomiska värden. Intervjuer har gjorts med kommunikations- och informationschefer i tre västsvenska kommuner. Deras svar har sedan satts i relation till den demokratisyn som presenteras av Demokratiutredningen samt Gromark & Melins begrepp brand orientation, i uppsatsen översatt till varumärkesorientering. Gromark & Melin argumenterar för att en ökad varumärkesorientering i den offentliga sektorn bättre bidrar till mer demokrati än den market orientation, eller marknadsorientering, som de menar är dominerande i dag. Uppsatsen är ett bidrag till ökad förståelse för kommunikatörers uppdrag i den offentliga sektorn och bidrar också till en problematisering av varumärkesarbete i den offentliga sektorn. En av slutsatserna som dras är att varumärkesarbete kan bidra till mer demokrati, men att man i kommunikationen måste vara vaksam på konsekvenserna och budskapet. Förhoppningen är också att uppsatsen kan ge uppslag till vidare forskning om varumärkesarbete i den offentliga sektorn och kommunikatörers arbete.

Författare

Sara Sandbacka

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistikoch vetenskapsteori

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..