Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Informatör - Sida 1 av 1

En stat blir till: Informativa bilder till utstÀllning om en forntida kultur

Inför mitt examensarbete tog jag kontakt med VÀrldskulturmuseerna. Det visade sig att Medelhavsmuseet höll pÄ att förbereda för en ny utstÀllning om det forntida Egyp­ten. Jag trÀffade intendent Sofia HÀggman och utstÀllningsproducent Elna Nord och vi kom fram till att ett spÀnnande projekt för ett examensarbete skulle vara att under­söka hur bilder skulle kunna anvÀndas i utstÀllningen för att berÀtta om förhistorien i omrÄdet kring Nilen. En stor utmaning i detta lÄg i att all information om den hÀr perioden Àr sÄ pass osÀker. Genom litteraturstudier, kontextanalys och analys av informat­ionsmaterial tog jag fram en idé pÄ hur detta skulle kunna gestaltas med en kombination av bild och ord.

Att informera med hjÀlp av ethos : En studie om hur retorikens ethos kan anvÀndas i informativa texter

Inför mitt examensarbete tog jag kontakt med VÀrldskulturmuseerna. Det visade sig att Medelhavsmuseet höll pÄ att förbereda för en ny utstÀllning om det forntida Egyp­ten. Jag trÀffade intendent Sofia HÀggman och utstÀllningsproducent Elna Nord och vi kom fram till att ett spÀnnande projekt för ett examensarbete skulle vara att under­söka hur bilder skulle kunna anvÀndas i utstÀllningen för att berÀtta om förhistorien i omrÄdet kring Nilen. En stor utmaning i detta lÄg i att all information om den hÀr perioden Àr sÄ pass osÀker. Genom litteraturstudier, kontextanalys och analys av informat­ionsmaterial tog jag fram en idé pÄ hur detta skulle kunna gestaltas med en kombination av bild och ord.

Att vara lÀrare till elev med diabetes : Kunskap, oro, trygghet och ansvar

Diabetes typ1 Àr en av de vanligaste kroniska sjukdomar hos barn och Àr en allvarlig sjukdom som hela tiden krÀver god kontroll och egenvÄrd. Eftersom barnet tillbringar en stor del av dagen i skolan behöver egenvÄrden fungera bra Àven dÀr. Som lÀrare kommer man troligtvis att möta elever som har eller insjuknar i diabetes typ 1. Syftet Var att ta reda pÄ om lÀrare anser att de har tillrÀcklig kun- skap om diabetes för att kunna vara delaktig i dess egenvÄrd samt hur de fÄr kunskap och informat- ion om diabetes. Jag ville Àven ta reda pÄ om de upplever oro kopplat till elevens sjukdom och oro kring ansvarstagandet i samband med elevens egenvÄrd.

Bokföringsbrott : Hur upplever de samverkande myndigheterna att det brottsförebyggande arbetet fungerar?

Bakgrund och problem:År 2011 anmĂ€ldes 12 260 bokföringsbrott till Ekobrottsmyndighet-en och statistiken visar att detta brott Ă€r det nĂ€st vanligast anmĂ€lda ekonomiska brottet. Det Ă€r ett vĂ€xande problem och de brottsförebyggande myndigheterna mĂ„ste anvĂ€nda Ă„tgĂ€rder som ger en preventiv effekt eftersom ekonomisk brottslighet kan leda till betydande skador för samhĂ€llet, exempelvis genom att skapa en orĂ€ttvis konkurrenssituation för företagare. Det kan Ă€ven skada och hota förtroendet för nĂ€ringslivet samt leda till en dĂ€mpad tillvĂ€xt i Sveriges ekonomi. Eftersom bokföringsbrott Ă€r ett omfattande problem sĂ„ klarar inte en enskild myn-dighet av att hantera problemet sjĂ€lv, dĂ€rför Ă€r samverkan en viktig del i myndigheternas arbete.Syfte:Syftet med studien Ă€r att med utgĂ„ngspunkt i ett myndighetsperspektiv förklara hur de svenska brottsförebyggande myndigheterna arbetar för att förebygga bokföringsbrott. Det kommer att ske genom att vi identifierar vilka Ă„tgĂ€rder de brottsförebyggande myndigheterna anvĂ€nder sig av i sitt förebyggande arbete samt beskriver hur samverkan mellan de olika brottsförebyggande myndigheterna fungerar.Metod:Vi har anvĂ€nt oss av den induktiva forskningsansatsen samt den kvalitativa forsk-ningsstrategin i vĂ„rt uppsatsarbete.