Kommunikation och kreativitet - En studie av en distansorganisation
Syfte: Syftet med denna uppsats är att redogöra för hur ledare och anställda i
en distansorganisation kan uppmuntras, via en god kommunikation till att
förmedla sin kreativa förmåga. Genom att beskriva hur arbetet med kommunikation
sker mellan de båda partnerna, kan vi presentera en förståelse om hur det
skapas nya kreativa idéer även när medarbetarna inte är under kontorets tak.
Metod: Den metod vi har utgått ifrån är en kvalitativ studie där data har
samlats in genom en personlig intervju samt tre stycken telefonintervjuer. Den
personliga intervjun genomfördes med KNS Bilfrakt AB ena delägare.
Telefonintervjuerna genomfördes på tre lastbilschaufförer inom samma
organisation. Den insamlade data sammanställdes, analyserades och tolkades.
Slutsats: De anställda och ledaren inom KNS Bilfrakts AB upplever inte att de
har några kommunikationsproblem inom sin organisation, i fallet där de
anställda och ledarna befinner sig på olika fysiska platser. I deras
organisation hade de hittat lösningar för att ta till vara på den kreativa
andan i organisation, då den skedde på distans. Där lösningarna var en bra
sammanhållning, öppenhet och alternativa kommunikationsmedel för att lätta upp
andra typer av informationsflöden mellan ledare och anställd.