Sök:

Kommunikation mellan patienter och sjuksköterskor som inte behärskar samma språk


Språkbarriärer i samband med den stora invandringen över hela världen har blivit ett problem i olika vårdkontexter där sjuksköterskor och patienter inte kan tala och kommunicera med varandra, vilket kan leda till sämre vårdkvalitet. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva kommunikation mellan patienter och sjuksköterskor som inte behärskar samma språk. Utifrån tre frågeställningar har kunskap sammanställts. Frågeställningar var hur kommunikation beskrivs, vad kan underlätta kommunikation samt vilka hinder beskrivs i kommunikation. Totalt har 12 vetenskapliga artiklar ingått i analysen. Resultatet visade kommunikation som en förutsättning för god omvårdnad samt vara grundläggande för tvärkulturella vårdmöten. Det framkom även vikten av att använda professionella tolkar, tvåspråkiga anställda som ett positivt stöd, patienters anhöriga som översättare samt bandspelare som strategi. Vidare visade resultatet språkbarriärer som hinder kan leda till felaktiga bedömningar och vård samt ökad risk för fel diagnos. Tolk med fel dialekt och begränsade kunskaper kring medicinska termer samt anhöriga/grannar som översättare bedömdes som ett hinder. Slutsatsen dras att professionella tolkar behöver anlitas i större utsträckning för att kommunikationen ska förbättras och patientsäkerheten säkerställas.

Författare

Shakila Farhadi Bafraw Mohammadi

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..