Kommunikation mellan offentlig och privat sektor
En studie mellan Mariestads kommun och dess företag
Syftet med detta examensarbete är att förbättra kommunikationen mellan Mariestads kommun och företagen i kommunen, för att därigenom förbättra näringslivsklimatet i Mariestads kommun. För att uppnå syftet är det två delproblem som har undersökts. Vilka kanaler används när kommunen kommunicerar med företagen och hur fungerar kommunikationen mellan kommunen och företagen. En intervju har genomförts som blev en del av grunden till den enkät som skickades ut till 211 aktiebolag i Mariestads kommun. I undersökningen delades företagen in i olika grupper beroende på storlek av företag.Resultatet visade att de kommunikationskanaler som användes mellan kommunen och företagen var lokaltidningen, brev, informationsmöten, telefon, mail, kommunens hemsida och personliga besökDet visade sig att kommunikationen mellan Mariestads kommun och företagen har stor betydelse för näringslivsklimatet. Företagen tyckte att kommunens bidrag till näringslivsklimatet inte var så stort. Kommunen hade enligt företagarna inte lyckats till så stor del fånga deras uppmärksamhet och intresse.Den kommunikationskanal som företagen helst ville ha om de själva fick välja var personliga besök. Personliga besök var den kanal som företagen tyckte användes minst av de befintliga kanalerna i kommunikationen mellan kommunen och företagen. Stora och medelstora företag tyckte dessutom att personliga besök fungerade sämst av de kommunikationskanaler som användes. Den kanal som stora och medelstora företag tyckte fungerade bäst var lokaltidningen. Medelstora företag tyckte att samtliga kommunikationskanaler fungerade bättre än vad små och stora företag tyckte.