Sök:

Kiruna malmbangård

nutid, närtid, framtid


Bakgrund och problembild LKAB vet att kring åren 2017-20 så kommer nuvarande anslutning från södra delen av Kiruna malmbangård att behöva ersättas med en ny pga. deformationerna från malmbrytningen. Denna nya anslutning skulle behöva utgå från norra änden av Kiruna malmbangård. LKAB undersöker därför olika alternativ till hur denna nya infart skall kunna komma till stånd. Trafikverket, som idag äger marken och spårmaterielen i området, har dock upprättat närtids- och framtidsplaner för Kiruna malmbangård vilket i dagsläget försvårar för LKAB att genomföra ett förvärv av hela eller delar av Kiruna malmbangård. Min uppgift är att i och med denna rapport upprätta en detaljerad översikt över hur Kiruna malmbangård används i dagsläget och vilka planer som finns för närtida och framtida användning av densamma. Syfte och mål Syftet med denna utredning är att den ska: 1. Påvisa vilka planer Trafikverket i dagsläget har för det fortsatta nyttjandet av Kiruna malmbangård. 2. Hur förfarandet av nedläggning/försäljning av järnvägar går till och hur detta skulle spela in i försäljnings- och ombyggnadsförfarandet av Kiruna malmbangård. 3. Redogöra och utvärdera de alternativ som LKAB kan använda sig av för att kunna få en ny anslutning från Kiruna malmbangård. 4. Påvisa de risker som skulle kunna förhindra att Kiruna malmbangård kan byggas om och anpassas efter LKAB:s önskemål. Målet med utredningen är att på att utförligt sätt påvisa och utvärdera de punkter som nämns ovan för att ge en klar bild över hur planerna för Kiruna malmbangård ser ut i dagsläget Nutid, Närtid och Framtid I dagsläget används Kiruna malmbangård för uppställning av malmvagnar som inte är i trafik för tillfället. Kiruna malmbangård används också som genomfart för persontrafiken och godstrafiken. I närtid har ett nytt, tillfälligt stationsläge vid Kiruna malmbangård prioriterats av Kiruna kommun. Den övriga trafiken som rör sig på Kiruna malmbangård kommer inte att hindras av persontrafiken då denna kommer att röra sig på separata persontågsspår. Trafikverket har också tagit fram tre stycken framtida lösningar för trafikeringen av Kiruna malmbangård. Dessa tre har fått namnen Nordlig säck, Genomkörning och Sydlig säck. Effekterna av dessa lösningar innebär för den nordliga och sydliga säcklösningen att antalet tågförflyttningar kommer att fördubblas då persontågsloken kommer att bli tvungna att genomföra en lokvändning. Samordningen med den övriga trafiken kommer därför att vara mycket viktig. Området är inte detaljplanelagt av kommunen och därför kommer inga planer att behöva ändras. LKAB:s alternativ Det första alternativet som LKAB skulle kunna använda sig av för att få en ny anslutning till Kiruna malmbangård innefattar antingen att man förvärvar hela eller delar av Kiruna malmbangård och bygger om den och anpassa den efter sin egen trafik för att på så vis få ensamrätt på trafikeringen över hela eller delar av Kiruna malmbangård. LKAB bekostar då ombyggnationen. Det andra alternativet innebär att man inte förvärvar någon del av Kiruna malmbangård och att man då sluter ett avtal med Trafikverket gällande ombyggnation av hela eller delar av Kiruna malmbangård. Trafikverket fortsätter då att ha äganderätten för Kiruna malmbangård. Försäljning av mark och byggnader Trafikverket har en utarbetad rutin som de följer vid försäljning av mark och fastigheter. Nedläggning av järnväg Definitionen av nedläggning av järnvägen innebär att den förändring som genomförs medför att anläggningen tappar i funktion och/eller prestanda. Om beslut om nedläggning av tågspår fattas, får detta göras först tre år efter det att Trafikverket har beslutat att underhållet på den berörda sträckan skall upphöra. När det beslutats att en sträcka inte längre skall ingå i statens spåranläggningar kan en intresserad part erbjudas att köpa anläggningen av Trafikverket. Vid överlåtelse av en spåranläggning så gäller detsamma som vid en försäljning. Överlåtelse kan ske direkt efter att beslut om att underhåll på den berörda sträckan skall upphöra. Vad gäller rivning av järnväg så finns det enligt BVR 1808 ett antal kriterier som måste uppfyllas före rivning får genomföras. Kriterier finns också i BVR 581.1911, Spårrivning. Risker Kiruna kommun har vid en försäljning förköpsrätt till området. Ytterligare en risk i och med detta är att Trafikverket inte kommer att bjuda ut området till försäljning eftersom att Kiruna malmbangård är prioriterat för den permanenta järnvägsstationen/resecentrumet. Andra järnvägsaktörer, t.ex Avalon Minerals kan bli intresserade av att trafikera sträckan. Skulle det hända så minskar chanserna för LKAB att köpa hela eller delar av Kiruna malmbangård.

Författare

Martin Popovac

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..