Sök:

Kartläggning av matematikkunskaper

en studie av olika kartläggningsmaterial med inriktning på elever i år 1-6


Syftet med denna studie är att undersöka hur man på olika skolor i tre kommuner gör för att kartlägga elevernas kunskaper i matematik, för att ta reda på vilka elever som är i behov av särskilt stöd. Efter intervjuer på åtta skolor valdes tre kartläggningsmaterial ut. Lärarnas uppfattningar om kartläggningsmaterialen lyfts fram och diagnoser analyseras för att se vad de testar. Undersökningen visar att man på de besökta skolorna använde många olika material för att kartlägga matematikkunskaperna. Det material som användes på flest skolor var kartläggningsmaterialet Diamant, vilket är ett av de tre material som är med i analysen. Det visade sig att även om materialet var detsamma använde man det på helt olika sätt på skolorna. Förutom Diamant analyserades Förstå och använda tal- en handbok och Mattecirkeln. Analysen av kartläggningsmaterielen visade att de kunskaper som testas inom ämnesområdet aritmetik är de lägre nivåerna på Blooms taxonomi, som använts för min analys. Det handlar främst om kunskaper inom områdena faktakunskaper, förståelse och tillämpning. Två av materielen hade några uppgifter inom området analys, men alla saknade kunskaper inom de högre nivåerna syntes och värdering. Vidare visade analysen att om kartläggningsmaterialen ska användas som formativa bedömningsinstrument, måste den enskilde läraren ha goda kunskaper om vad som menas med formativ bedömning. 

Författare

Ann Norlén du Rietz

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för didaktik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..