Sök:

Sökresultat:

70 Uppsatser om Dyskalkyli - Sida 1 av 5

Vad är dyskalkyli? : En teoretisk-praktisk studie av dyskalkyli i skolan och om det är möjligt att bli hjälpt?

I uppsatsen redovisas vårt examensarbete inom den kompletterande lärarutbildningen vid Södertörns högskola. Syftet med detta arbete är att göra en teoretisk studie med praktiska inslag för att få en klarare bild av vad Dyskalkyli är och hur vi som lärare skall hantera elever med detta specialpedagogiska problem.Arbetet är en komparativ litteraturstudie där vi utgått från material kopplat till Dyskalkyli och matematiksvårigheter samt en kvalitativ studie i form av intervjuer med tre specialpedagoger vid olika skolor för att få en inblick i hur arbetet med matematiksvårigheter bedrivs.Vår slutsats är att Dyskalkyli är svårt att begripa och att det är svårt att avgöra när en elev har Dyskalkyli och inte allmänna matematiksvårigheter. Trots detta är det viktigt att ställa en diagnos för att eleven skall kunna få rätt hjälp. Vi kan även konstatera att det finns kopplingar mellan Dyskalkyli och dyslexi..

Ibland blir 1+1 inte 2 : En undersökning om mellanstadielärares kunskaper om att använda hjälpmedel och strategier för att hjälpa elever med dyskalkyli

Syftet med studien är att ta reda på mer om Dyskalkyli, vad det innebär och vad mellanstadielärare i årskurs 4-6 har för kunskaper om att använda hjälpmedel och strategier för att hjälpa elever med Dyskalkyli. I undersökningen deltog 23 lärare från nio skolor i två olika kommuner. Undersökningen genomfördes med hjälp av en enkät med öppna svarsalternativ och är därmed en både kvalitativ och kvantitativ studie.  I arbetet kommer resultatet av enkäterna att redogöras och kopplas till litteratur samt diskuteras. Målet med detta arbetet har varit att undersöka vad lärare har för kunskaper om att använda sig av hjälpmedel och strategier för att hjälpa elever med Dyskalkyli. Kunskapen om Dyskalkyli och hur lärare ska arbete kring detta bör förbättras. Ett flertal av lärarna i undersökningen har inte fått någon utbildning om Dyskalkyli och känner därmed att deras kunskaper om att använda sig av hjälpmedel och strategier för att hjälpa elever med Dyskalkyli inte är tillräckliga.

Dyskalkyli ? Hur ser svenska pedagoger på dyskalkyli begreppet?

Syftet med arbetet är att ta reda på hur stor medvetenheten är på skolorna om Dyskalkyli samt hur pedagoger stödjer elever som kan anses ha Dyskalkyli. Studien är en kvantitativ undersökning som har genomförts med hjälp av enkäter som skickats ut till alla verksamma matematiklärare/specialpedagoger i grundskolan i en mellansvensk kommun. Enkätsvaren har visat att Dyskalkyli är ett känt begrepp hos den större delen av de verksamma lärarna/specialpedagogerna. Osäkerheten kring begreppets betydelse är dock fortfarande stor bland lärarna och resultatet visar att flera lärare som undervisar i de tidiga åren (F-5) blandar ihop Dyskalkyli, som är en specifik matematiksvårighet, med allmänna matematiksvårigheter. Denna förväxling kan medföra svårigheter för lärarna att ge elever med Dyskalkyli rätt undervisning.

När 5+5 inte blir 10... : En studie om hur några lärare ser på begreppet dyskalkyli samt hur de arbetar med elever i dessa svårigheter i grundskolans tidigare år

Syftet med undersökningen var att studera verksamma lärares syn på hur man bemöter elever med Dyskalkyli i grundskolans tidigare år (år 1-6). För att nå detta syfte genomfördes kvalitativa intervjuer med sex lärare som alla har erfarenhet av matematikundervisning.I studiens inledande kapitel definieras begreppet Dyskalkyli och olika förklaringsmodeller tas upp. Möjliga orsaker, omfattning och åtgärder behandlas också. Slutligen beskrivs några pedagogiska insatser som är till hjälp för elever med specifika matematiksvårigheter. Resultatet redovisas i tre kategorier; begreppet Dyskalkyli, lärarnas erfarenheter och pedagogiska insatser.

Dyskalkyli hos elever : Kännetecken, orsaker och arbetssätt

Detta examensarbete är ett konsumtionsarbete som berör ämnet Dyskalkyli inom matematik. Arbetet består av tre frågeställningar som ska svara på frågorna: hur Dyskalkyli kännetecknas, vad det finns för bidragande orsaker samt hur läraren kan arbeta med elever som har Dyskalkyli. Dessa frågeställningar besvaras med grund i aktuell forskning om området. Resultatet visar att Dyskalkyli främst visar sig genom bristande taluppfattning. Det framkommer även att Dyskalkyli kännetecknas genom bland annat fingerräkning, bristande läsförståelse och rimlighetsbedömning.

Dyskalkyli : en litteraturstudie

Syftet med detta arbete är att få veta mer om Dyskalkyli. Jag vill veta vad Dyskalkyli är, hur det visar sig, hur lärare kan arbeta med dessa elever och om det finns någon koppling mellan dyslexi och Dyskalkyli.För att få svar på dessa frågor har jag gjort en litteraturstudie.Dyskalkyli betyder specifika matematiksvårigheter. Det är inte ovanligt att Dyskalkyliker får svårt med exempelvis planering och tidsuppfattning. Det är viktigt med en noggrann utvärdering av eleven för att den ska få rätt hjälp. Dessa elever behöver en bra struktur på undervisningen som ska ligga på en nivå som passar eleven.

Dyskalkyli - Gymnasielärares kunskaper och rektorers medvetenhet?

Vad vet lärare om Dyskalkyli? Detta arbete sammanfattar vad Dyskalkyli är och vad olika forskare säger angående Dyskalkyli. Data som samlats in gjordes med hjälp av intervjuer med olika gymnasielärare och rektorer. Resultatet visar att det inte är många lärare som har någon djupare kunskap inom Dyskalkyli. Det är specialpedagogerna som får hjälpa elever som har det svårt och det innebär att lärarna måste upptäcka elevernas svårigheter om de inte själva träder fram och ber om hjälp, vilket man inte kan förutsätta att de gör.

Dyskalkyli : Kunskaper och attityder hos några lärare inom grundskolans tidigare år.

Studiens syfte är att undersöka hur några lärares kunskaper och attityder ser ut gällande Dyskalkyli. För att uppnå syftet använder studien en enkät som lämnats ut till lärare på två skolor i Mellansverige. En översikt över tidigare studenters examensarbeten har gjorts för att bredda bilden över hur lärares kunskaper och attityder ser ut. Resultatet av denna studie är att Dyskalkyli är ett svårdefinierat begrepp då det finns olika definitioner och forskare är oense. Detta märks på lärarnas svar då även de är osäkra på begreppet och kunskapen är låg.

När siffrorna inte stämmer : Att leva med dyskalkyli

I denna uppsats så kommer jag att belysa ämnet Dyskalkyli. Jag kommer genom fakta från aktuell litteratur redogöra vad Dyskalkyli är. Jag kommer även genom en livsberättelse att kunna berätta för er om hur det är att leva med Dyskalkyli. Genom livsberättelsen så kommer vi få möjligheter att följa en 12-årings erfarenheter och hans vardag, både i och utanför skolan. I uppsatsen tas det upp hur skolan arbetar med elever med specifika matematiksvårigheter.

Dyskalkyli?! : En intervjustudie om specialpedagogers uppfattningar om diagnosen dyskalkyli.

Syftet med studien har varit att belysa specialpedagogers uppfattningar om diagnosen Dyskalkyli. Vi har undersökt om specialpedagoger anser att det finns det ett behov av diagnosen. I studien tar vi även upp hur specialpedagoger upptäcker, kartlägger och organiseras undervisningen för elever med Dyskalkyli. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning kring Dyskalkyli. Vi har valt att göra kvalitativa intervjuer med fem specialpedagoger.

Hur upptäcks dyskalkyli? : En kvalitativ studie om yngre elevers specifika matematiksvårigheter och hur undervisningen anpassas för att hjälpa dem

Forskarna menar att Dyskalkyli är lika vanligt förekommande som dyslexi. För att hjälpa elever med Dyskalkyli är det viktigt att upptäcka svårigheterna så tidigt som möjligt. Internationell forskning har genomfört tester för att finna orsaken till Dyskalkyli och därmed kunna ställa en tidig diagnos samt sätta in tidig hjälp. Jag har därför undersökt vilken kunskap lärare har för att kunna upptäcka Dyskalkyli och anpassa undervisningen för att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter. För detta ändamål genomfördes ett antal intervjuer med lärare som arbetar med matematikundervisning i de tidigare skolåren.

Matematiksvårigheter/dyskalkyli

Uppsatsen handlar om matematiksvårigheter/Dyskalkyli. Dyskalkyli betyder att barn har problem med beräkningar i matematik. En del elever har svårt att behärska matematik, vissa barn utvecklar Dyskalkyli/dysmatematik senare i framtiden. Orsaker till Dyskalkyli kan vara ärftliga. Både de lärare och specialpedagoger som jag intervjuade ville kalla elevers svårigheter för matematiksvårighet eller dysmatematik.

På tal om dyskalkyli : En studie om skolan, omgivningen och de potentiella hjälpmedel somfinns

Denna studie undersöker hur skolan och föräldrar kan hjälpa och förbättra elevermed diagnosen Dyskalkyli under deras skolgång. Undersökningen har gjorts medhjälp av sju vetenskapliga artiklar som har bearbetats och därefter jämförts medvarandra, utifrån de fyra huvudkraven i det etiska förhållningssättet. Resultatet visaratt det finns många olika faktorer som har betydelse för elever med Dyskalkyli. Dettaär faktorer som genetik, hur skolan förser eleven med hjälp, hur föräldrarna kanhjälpa eleven, om elevens syn på sig själv men även om det överhuvudtaget kan sättaen diagnos. I diskussionen tas det upp hur det kan möjligöra hjälp till dessa elever,med utgångspunk från de faktorer som tas upp i resultatet..

Räknas barn med dyskalkyli och matematiksvårigheter? : En inblick i skolvärlden och forskningen inom området

I den här uppsatsen tittar vi närmare på vad som inbegriper begreppet Dyskalkyli, dels har vi gjort en redogörelse för vad matematiksvårigheter är utifrån forskning och skolpersonal. Syftet med denna uppsats var att ta reda på huruvida skolpersonal och forskning erkänner Dyskalkyli som ett problem och hur de ser på denna företeelse i allmänhet. Vi har även tittat på hur och vad som är en diagnos. Vi avslutar med en undersökning ute bland specialpedagoger och speciallärare på skolorna. Undersökningen har skett med intervjuer med fem speciallärare och pedagoger där vi har utgått ifrån sex gemensamma frågor.

Dyskalkyli : En intervjustudie med föräldrar till ungdomarmed specifik räknesvårighet

Dyskalkyli, eller specifik räknesvårighet, är en specifik inlärningsstörning som innebärstora svårigheter att handskas med siffror. Detta är en kvalitativ intervjustudie medföräldrar till ungdomar med Dyskalkyli, där frågor kring skolgång, insatser och känslorkring diagnosen samt relationen mellan förälder och ungdom berörs. Åtta föräldrar, allamödrar till ungdomar med Dyskalkyli som är mellan 12 och 19 år intervjuades.Analysen som gjordes är en så kallad tematisk analys. De åtta teman som studienresulterade i är: Från upptäckt till utredning, Hur påverkar diagnosen?, Livet utanförskolan, Skolans hantering av svårigheter och Dyskalkyli, Föräldrars insatser, Relationentill skolan, Vilka insatser önskas? och Hur Dyskalkylin påverkar idag och framtiden.Föräldrar upplevde skolgången som en jobbig tid för både dem och deras barn och imånga fall har kommunikationen mellan skola och hem brustit.

1 Nästa sida ->