Sök:

Kärnkraft - en demokratifråga?

En studie om lärares kärnkraftsundervisning och ett rollspel i förhållande till demokratiuppdraget.


Kärnkraftsfrågan har sedan åttiotalet varit omdebatterad i Sverige och under 2011 harfrågan blivit högaktuell efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Eftersomdemokratibegreppet utgör grunden i den svenska skolan är det relevant att ifrågasättahur olika former av kärnkraftsundervisning står i relation till demokratiuppdraget. Syftetmed studien var att undersöka hur ett antal lärare beskriver sin kärnkraftsundervisning iförhållande till demokratiuppdraget, därutöver att konstruera ett rollspel om kärnkraftutifrån lärarnas tankar och demokratiuppdraget. Första delen av studien bygger påintervjuer med högstadielärare i de naturorienterade ämnena. Respondenterna fickbeskriva sin kärnkraftsundervisning, vilken sedan utvärderades i förhållande till skolansdemokratiuppdrag. Under intervjuerna framkom förutom faktamässiga mål medkärnkraftsundervisningen även mål som kan kopplas samman med demokratiuppdraget,exempelvis att eleverna ska kunna argumentera, delta i samhällsdebatten och kunna taställning i kärnkraftsfrågan. Några beskrev faktakunskaper som huvudmålet medanandra beskrev det som ett medel för att kunna nå andra mål, såsom ovannämnda.Respondenterna använde olika undervisningsmetoder men vanligast förekommande vartraditionella teorilektioner och diskussioner. Studiens andra del utgick från främstlitteraturöversikten samt råd från experter inom rollspel, för att därigenom utveckla ettrollspel om kärnkraft som levde upp till demokratiuppdraget. Rollspelet somkonstruerades påvisade i teorin att väl genomtänkta rollspel kan utveckla flera viktigademokratiska kunskaper och färdigheter hos eleverna. Positivt var att lärarna framhöllmånga mål av demokratisk karaktär och en förklaring till detta är att kärnkraftsfråganlänge har varit en omdebatterad samhällsfråga där flera intressen har stått mot varandra,vilket kan ha medfört att kärnkraftsfrågan betraktas som en politisk fråga.

Författare

Anna Andersson Emelie Lindström Brage

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..