Kan vi undvika eller minska antalet skoldaghemsplaceringer?
Nilsson, Henrik och Waern, Anneli (2006) Kan vi undvika eller minska antalet
skoldaghemsplaceringar? (Can we avoid or decrease resourse school
placement?) Skolutveckling och ledarskap, Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Vi vill med arbetet undersöka om hemskolor kan skapa en bättre skolmiljö för
barn som riskerar att placeras på skoldaghem. Vi vill se om
skoldaghemsplaceringarna därigenom skulle kunna undvikas eller i vart fall
minskas.
Syftet med arbetet är att utifrån Antonovskys KASAM-teori undersöka hur
personalen på skoldaghemmen upplever att de skapar en fungerande skolgång
för eleverna och huruvida de anser att det är möjligt att applicera detta arbetssätt
på hemskolorna så att skoldaghemsplaceringar undviks eller minskas.
I arbetet redogörs för faktorer som påverka elevers skoldaghemsplacering. Vi
vill genom intervjuer undersöka hur personalen på skoldaghem skapar bättre
undervisningsmiljö för elever i riskzonen.
Resultatet i vår undersökning visar att den intervjuade skoldaghemspersonalen
anser att skoldaghemsplaceringar möjligen kan undvikas i vissa fall, men att
flertalet elever som vistas på skoldaghemmen ändå är i behov av den miljö som
skoldaghemmet kan erbjuda. Av vårt arbete kan vi dra slutsatser att elever som
riskerar att bli placerade på skoldaghem ofta behöver; få och nära
vuxenkontakter, ha möjlighet att vistas i mindre grupper, strukturerat och
avskalat undervisningsstoff och mycket positiv förstärkning. Dessa faktorer kan
bidra till elevernas möjlighet att erhålla känsla av sammanhang ? KASAM.