Sök:

Kan du vattna blommor?

En studie om fritidspedagogers arbetsuppgifter.


Det övergripande syftet med studien är att ur ett genus- och socialkonstruktionistiskt perspektiv återspegla vilka uppfattningar som råder om vad kvinnliga respektive manliga fritidspedagoger gör och förväntas göra i fritidshemsverksamheten. Intentionen är att kartlägga fritidspedagogers arbetsuppgifter vilket innebär att deltagande observationer är att föredra. Då vår avsikt även är att undersöka fritidspedagogers uppfattningar och föreställningar kring genus och normer, används semistrukturerade intervjuer. Tre kvinnliga och tre manliga fritidspedagoger observeras och intervjuas i studien. Resultatet av studien ger oss en uppfattning kring fritidspedagogers fördelning av arbetsuppgifter. Hur de är bestämda och vilka förväntningar dessa innefattar. Fritidspedagogerna uttrycker att omsorgsarbetet är i fokus i fritidshemmet och lägger stor vikt vid att erbjuda meningsfulla aktiviteter till eleverna. I resultatet framgår även hur intresse och kompetens styr fördelningen av arbetsuppgifter, oberoende av kön. Fritidspedagogerna i vår studie uttrycker dock att en viss skillnad existerar mellan könen. Tyngden placeras ändå i rollen som en god förebild gentemot barnen.   

Författare

Eleonor Svensson Alfrida Åkerklint

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..