Kan de styra mot mål? ? En studie om målstyrning i en kommunal respektive fristående skola
FöretagsekonomiBusiness administration - management controlMålstyrningMålStyrningFriskolaKommunal skolaKarlskrona kommun
Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka på vilket sätt skolorna
använder målstyrning i sin verksamhet och om de har skapat mätbara och
utvärderingsbara mål.
Metod: Studien genomfördes vid två skolor i Karlskrona kommun, den kommunala
skolan i Nättraby och Svettpärlan som är en fristående skola. Informationen
samlades in genom intervjuer med totalt fem personer från skolorna samt
personal vid kommunens Barn- och ungdomsförvaltning. Som stöd till intervjuerna
genomfördes även en enkätundersökning bland de anställda på respektive skola.
Slutsatser: Vår studie visar att skolorna inte har lyckats med att införa en
helt fungerade målstyrning i sin verksamhet. Vår bedömning är att ledningen på
skolan har den kunskap som krävs för att få målstyrningen att fungera men då
personalen inte alltid är med att sätta målen kan det brista vid
implementeringen. Som det framkommer i teorier och även av vår
enkätundersökning ökas motivationen bland de anställda att arbeta efter målen
när de känner sig delaktiga i processen med att formulera målen. Vi gör även
tolkningen att kommunikation kring mål är en bidragande faktor till hur
meningsfulla målen anses vara. Skolornas svaghet är att de har svårt att skapa
mätbara och konkreta mål men de har inte förkastat arbetet. De är välmedvetna
om att det kommer kräva tid och hårt arbete för att få system att fungera
optimalt