Sök:

KBT i barngrupper

Tillämpad Avslappning och Medveten Närvaro

Oro, ångest och depression är ett allt vanligare och återkommande problem hos många skolbarn. Syftet med denna studie var att undersöka hur KBT-baserad gruppbehandling i skolmiljö kan påverka barns upplevda oro, ångest och depression. Självskattningsformulären PSWQ-C (oro), MASC (ångest) och CDI-S (depression) användes som mätinstrument. Behandlingen omfattade barn i årskurs 3 vilka delades in två behandlingsomgångar och randomiserades till metoden Tillämpad Avslappning respektive metoden Medveten Närvaro. De frågeställningar som undersöktes var; fanns någon behandlingseffekt och/eller vidmakthållandeffekt; fanns någon skillnad mellan de två behandlingsmetoderna; fanns någon skillnad mellan de två behandlingsomgångarna? Skillnader mellan de två behandlarna och skillnader mellan hur pojkar och flickor svarade på behandling undersöktes även. Vidare gjordes en utvärdering av behandlingen; och formuläret utvärderades statistiskt. Resultaten visade på en behandlingseffekt för PSWQ- C samt för alla skalor sammanlagt. MASC visade att flickorna låg högre i ångest än pojkarna både före och efter behandling. Barnen i den första behandlingsomgången visade en signifikant högre oro och ångest vid förmätningarna; vid eftermätningarna hade den rapporterade oron och ångesten sjunkit till samma nivå som barnen i den andra behandlingsomgången uppvisade vid förmätningarna. Barnen ansåg sig vara nöjda med behandlingen och angav att de kunnat generalisera tillämpningen till flera situationer i sin vardag.

Författare

Maria Kindstedt Lena Ljungholm

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..