Sök:

Jakten på ett roligare läromedel

- ett utvecklingsarbete om undervisning om atomen


Syftet med utvecklingsarbetet var att skapa ett genusneutralt läromedeli ämnet kemi om atomen för årskurserna 4-6. Nuvarande läromedelupplevs som för svåra och irrelevanta för eleverna som i stor gradtappar intresset i elvaårsåldern. Framför allt flickor upplever att ämnetinte är riktat till dem. Därför skapade jag ett material utan traditionelltmanliga inslag, för att inkludera alla elever. Fakta förenklades ochkonkretiserades så att den blev relevant och begriplig för eleverna.Produkten syftade till att vara åldersanpassad och kreativtstimulerande, då barns kunskaper gynnas av lekfullt lärande. Materialetbestod av texter och övningar med tillhörande praktiskt material.Produkten testades av åtta flickor och sju pojkar i årskurs fem. Åsikteroch synpunkter om produkten samlades in via en enkät. Enligtenkäterna skapade mitt material nyfikenhet för ämnet, både blandflickor och pojkar. De upplevde att de tittade och läste i boken för att detvar underhållande, inte för att de skulle lära sig något som står ikursplanen. Metoden att skapa ett annorlunda läromedel är ett enkeltknep för att tillvarata det naturliga intresset eleverna har.

Författare

Johanna Narvesjö

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..