Sök:

"Jaha, vad ska vi göra idag då?"

En studie om hur lärare på det estetiska programmet planerar sin instrumental- och sångundervisning.


I studien granskas hur lärare i kursen Instrument och sång 1 planerar sin undervisning, hur eleverna kan påverka undervisningen samt vad de tycker om den nya kursplanen i Gy11. Studien genomfördes i form av sex stycken kvalitativa intervjuer där informanterna var verksamma instrumentallärare som undervisar på gymnasiet med olika lång erfarenhet av att undervisa. Kursplanen användes som grund för studien. Syftet med studien var att öka förståelsen för hur verksamma instrumental- och sånglärare i gymnasieskolan planerar utifrån kursplanen i Instrument och sång 1. Inför studien tog vi del av tidigare forskning och litteratur inom områdena planering, elevinflytande, kursplan, bedömning samt musik. Det behandlas både ur ett historiskt och nutida perspektiv för att skapa en förståelse för hur historien har påverkat utformandet av kursplanen. Nackdelen med att välja ett område som är väldigt nytt var att det inte fanns så mycket forskning om Gy11 som vi hade hoppats på. För att besvara frågeställningarna i studiens syfte användes kvalitativa forskningsintervjuer med instrumental- och sånglärare verksamma i gymnasieskolan. Valet av metod baserades på att vi ville ha ett konstitutivt samtal där informanterna fritt kunde berätta om sin undervisningsplanering och att vi kunde få fram största tänkbara information med utgångsläge till syftet. Studien visar att det råder olikheter i hur de lärare som ingick i studien förhåller sig till planering med hjälp av kursplanen i kursen Instrument och sång 1. Det visade sig att några informanter fortlöpande använder sig av kursplanen för att påminna sig om vad som skall genomföras medan andra tycker sig inte behöva kursplanen till planering av undervisning. Vi kan utifrån vårt resultat dra slutsatsen att det föreligger bristande planering utifrån  kursplanen i estetiska programmets instrument och sång-kurs. Bidragande  faktorer kan vara tidsbrist eller den personliga relationen till planering och kursplanen.

Författare

Helena Holmgren Madelene Hällefors

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..