"Jag ska minsann bevisa för mig själv att jag kan!"
Motiv, motivation och upplevelser relaterat till högre studier hos några högskolestudenter
MotivesMotivationsHigher educationTransformative learningNormative pressurePush and pullBildungMotivMotivationHögre studierTransformativt lärandeFörväntanstryckPush och pullBildning
Syftet med studien är att undersöka och skildra några studenters motiv, motivation och upplevelser kring högre studier. I bakgrunden ingår forskning kring studentidentiteter (Bron m. fl., 2013), men efter hand tillkommer andra begrepp och teorier som bidrar till att belysa undersökningsmaterialet. Studien är grundad på kvalitativ metod, med semistrukturerade intervjuer av sex studenter i åldrarna 25-30 år. Resultatet av de sex studenterna redovisas som personporträtt, där både likheter och skillnader mellan studenternas motiv, motivation och upplevelser i relation till högre studier framgår. Några studerar för att kunna få ett arbete, andra för att bevisa för sig själva att de kan. I några fall återfann vi det som kallas för det transformativa lärandet enligt Mezirow (1997).