Sök:

"Ja, jag vet att han är lite tjejig"

Pedagogens konstruktion av genus hos elever inom idrott och hälsa


Syftet med studien är att beskriva pedagogens konstruktion av genus hos elever i grundskolans årskurs 5 inom skolämnet idrott och hälsa. Studiens syfte utmynnade i tre forskningsfrågor; Hur organiserar pedagogen undervisningen i ämnet idrott och hälsa med val av lektionsinnehåll och arbetsmetoder ur ett genusperspektiv? Hur gestaltar pedagogen undervisningen verbalt och fysiskt genom attityd, kroppsspråk, språk och dialog ur ett genusperspektiv? Hur medveten är pedagogen om sin delaktighet i elevers konstruktion av genus? Studien genomfördes på fyra skolor i Norrbotten, med fyra verksamma pedagoger i skolämnet idrott och hälsa. För att uppnå det jag ämnade studera använde jag mig av två kvalitativa datainsamlingsmetoder, semistrukturerade observationer och kvalitativa intervjuer. Det empiriska underlaget analyserades och tolkades genom menings-koncentrering med det sociokulturella- och genusperspektivet som teoretisk utgångspunkt. Resultatet visade att pedagogen har en betydelsefull inverkan i konstruktion av genus hos elever, vilket ofta sker omedvetet. Detta framkom både verbalt och fysiskt samt genom deras utsagor vid intervjuer. Pojkar fick mer samtalstid och uppmärksamhet av pedagogen och flickor framställdes som ordningsskapare. Det empiriska underlaget visade även att flickor hade bättre betyg och omdömen än pojkar i den aktuella åldern. Alla respondenter uttryckte en ambition och vision att arbeta med skolans uppdrag att motverka traditionella könsmönster. Dock rådde det en diskrepans mellan vision och handling. Förslag på framtida forskning inom området är studier som innefattar hela skolan, elever och föräldrar för att öka kunskapen, medvetenheten och insikten om konstruktion av genus hos eleven.

Författare

Malin Kristoffersson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..