Sök:

Ipad - en mo?jlighet fo?r tra?ningsskolan

en kvalitativ underso?kning av elevers utveckling av kommunikation och delaktighet i tra?ningsskolan med hja?lp av iPad.


Syftet med underso?kningen a?r att kartla?gga pa? vilket sa?tt digitala la?rverktyg har betydelse fo?r elevs utveckling av fa?rdigheter inom omra?det kommunikation och delaktighet i tra?ningsskolan.Det sociokulturella perspektivet har anva?nts som teoretisk ram fo?r att underso?ka elevers kommunikation och delaktighet i mo?tet med artefakten iPad.Underso?kningen ger en o?versikt kring tidigare forskning av kommunikation och delaktighet. Genom en tillbakablick pa? specialpedagogiken beskrivs hur arbetet med elever i tra?ningsskolan har sva?ngt genom tiderna. Styrdokument och begrepp beskrivs och fo?rklaras, betydelsen av skolutvecklingssatsningar presenteras. Den pedagogiska utmaningen att mo?ta alla elever belyses, med fokus pa? specialla?rarens roll i tra?ningsskolan.Underso?kningen a?r kvalitativ med inspiration av aktionsforskning och etnografisk ansats. Med hja?lp av videobservationer ville jag se var sva?righeter och begra?nsningar ligger fo?r elever i tra?ningsskolan vad ga?ller kommunikation. Jag ville ocksa? se pa? vilket sa?tt elevens delaktighet och kommunikationsfo?rma?ga o?kar genom iPad.Sammanfattningsvis pekar resultaten av underso?kningen pa? att iPad a?r en artefakt som pa? ett lustfyllt sa?tt sta?rker elevens kommunikativa och spra?kliga utveckling, o?kar motivation, nyfikenhet, samarbete och samspel. Ipad ger fo?rsta?else och fo?rdjupat la?rande genom visualisering och ger eleven mo?jlighet att genomfo?ra elevstyrt utvecklingssamtal. Eleven visar ho?g delaktighet i skolan utifra?n de sex aspekter som observerats. Det framkommer tydligt att pedagogens na?rvaro har stor betydelse fo?r hur kommunikation och delaktighet utvecklas.Underso?kningen visar att med en genomta?nkt syn pa? la?rande, en fo?rsta?else fo?r uppdraget kan iPad o?ppna mo?jligheter fo?r elev i tra?ningsskolan att na? o?kad ma?luppfyllelse, men det a?r pedagogen som ma?ste utnyttja mo?jligheterna i sin planering av undervisningen. Inget av detta sker automatiskt genom att dela ut iPads till alla. Det handlar om va?rt sa?tt att ta?nka kring va?rt uppdrag och det handlar om synen pa? vad kvalitet i undervisningen besta?r av.Uppsatsen kan bidra till att skapa en o?kad medvetenhet kring digitala la?rverktyg och dess betydelse fo?r elevers utveckling av fa?rdigheter inom omra?det kommunikation och delaktighet, i tra?ningsskolan.

Författare

Lena Eliasson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..