Sök:

Intresse för matematik

inverkan av grupparbete kring
vardagens matematik


Målet med examensarbetet är att utreda hur grupparbeten inom matematik påverkar elevers intresse för ämnet. Valet att arbeta med grupparbeten för att uppnå ökat intresse för matematik hos eleverna ligger väl i linje med tidigare forskning samt med läroplanens mål och riktlinjer, som bland annat säger att skolan ska sträva efter att varje elev lär sig lyssna, diskutera, argumentera och använda sina kunskaper som redskap för att formulera och pröva antaganden och lösa problem. Eleverna ska också lära sig reflektera över erfarenheter och kritiskt granska och värdera påståenden och förhållanden, alla dessa egenskaper får eleverna möjlighet att utveckla då de arbetar i grupper för att lösa problem. Eleverna har arbetat med ett grupparbete som kallas Tema: Flytten och utvärdering av elevernas intresse för ämnet har gjorts genom kvalitativa intervjuer med fyra av de totalt 19 medverkande eleverna. Dessutom har observationer utförts för att ytterligare studera elevernas samarbete i grupperna. Eleverna tyckte att det var roligt att arbeta i grupp med Tema: Flytten även om de upplevde vissa uppgifter som lite tråkiga. Eleverna uttrycker dock att de föredrar att arbeta individuellt eller i par hellre än i större grupper. Elevernas förståelse för att matematik även finns utanför skolan har ökat vilket möjligen på sikt kan ses som motivationshöjande. Intressant är att intervjupersonerna, trots att de påstår att lektionerna har varit roligare än normalt under den tid de arbetat med Tema: Flytten, säger att deras intresse för matematik inte har påverkats. Det är möjligt att eleverna skulle uppleva att deras intresse påverkas om de arbetade på detta sätt under en längre period och blev mer vana vid arbetssättet.

Författare

Maria Edin

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..