Sök:

Internt spam

en studie om dess påverkan på individens arbetssituation


E-post gör att det är snabbt och lätt att kommunicera och används därför i allt större utsträckning internt inom organisationer. Ibland är dock inte e-post den mest lämpade kommunikationskanalen och en del meddelanden kan vara direkt oönskade eller onödiga, internt spam. Vi har i denna uppsats undersökt hur internt spam påverkar individens arbetssituation, om det inte hanteras. Vidare har vi undersökt vilka åtgärder organisationer kan vidta för att hantera internt spam. Studien visar att individens arbetssituation kan påverkas på olika sätt beroende på kringliggande faktorer såsom hantering och organisering av e-post. Genom att bland annat förbättra meddelandeadresseringen, ha tydliga ärenderubriker och att välja den mest lämpade kommunikationskanalen kan internt spam hanteras. Vi kan också dra slutsatsen att en väl implementerad e-post policy kan minska internt spam.

Författare

Johanna Ijäs Lars-Henric Östman

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..