Sök:

Sökresultat:

15 Uppsatser om Spam - Sida 1 av 1

Internt spam: en studie om dess påverkan på individens arbetssituation

E-post gör att det är snabbt och lätt att kommunicera och används därför i allt större utsträckning internt inom organisationer. Ibland är dock inte e-post den mest lämpade kommunikationskanalen och en del meddelanden kan vara direkt oönskade eller onödiga, internt Spam. Vi har i denna uppsats undersökt hur internt Spam påverkar individens arbetssituation, om det inte hanteras. Vidare har vi undersökt vilka åtgärder organisationer kan vidta för att hantera internt Spam. Studien visar att individens arbetssituation kan påverkas på olika sätt beroende på kringliggande faktorer såsom hantering och organisering av e-post.

Får vi lov att spamma dig?

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera innebörden av företeelserna Spam och Permission Marketing via e-post. Vi vill undersöka vad som påverkar konsumenternas uppfattningar om Spam och Permission Marketing i praktiken. Uppsatsen är en kvalitativ studie. Insamling av material har skett genom studier av litteratur och artiklar samt kvalitativa intervjuer med studenter vid Lunds Universitet. Våra intervjuer har visat att det inte finns någon klar skiljelinje mellan Permission e-post och Spam.

Spam : den nya tidens onlinegissel

This thesis takes on a broader perspective of the modern age phenomenon we call Spam. One of the aims of this thesis is to present and to compare the variety of methods used in the day-to-day fight against Spam, as far they have evolved today, but also to present and discuss some alternative methods for suggested future use. The properties of a common e-mail Spam are analyzed to show how the components that make up the structure in an e-mail can be used to classify Spam. Furthermore I explain the naïve Bayesian classification methods, the signature-based method, the commonly used rule-based method and the challenge and response method and discuss these. The widespread use of blacklists is also explained and a close new variant to blacklisting, Turntide is presented and discussed.

System för att upptäcka Phishing : Klassificering av mejl

Denna rapport tar en titt på phishing-problemet, något som många har råkat ut för med bland annat de falska Nordea eller eBay mejl som på senaste tiden har dykt upp i våra inkorgar, och ett eventuellt sätt att minska phishingens effekt. Fokus i rapporten ligger på klassificering av mejl och den huvudsakliga frågeställningen är: ?Är det, med hög träffsäkerhet, möjligt att med hjälp av ett klassificeringsverktyg sortera ut mejl som har med phishing att göra från övrig skräppost.? Det visade sig svårare än väntat att hitta phishing mejl att använda i klassificeringen. I de klassificeringar som genomfördes visade det sig att både metoden Naive Bayes och med Support Vector Machine kan hitta upp till 100 % av phishing mejlen. Rapporten pressenterar arbetsgången, teori om phishing och resultaten efter genomförda klassificeringstest..

E-mail i reklamstrategier: en fallstudie av ett företag i resebranschen

Att företag sänder delar, eller majoriteten, av sin reklam genom e-mail är något som blivit allt vanligare de senaste åren. Fördelarna med e-mailreklam är många, det ger till exempel företagen möjligheten att på ett mycket kostnadseffektivt sätt sända antingen stora utskick av liknande meddelande till breda kundgrupper, eller att personifiera och rikta erbjudandena speciellt mot en mindre grupp. Positivt med reklam genom e-mail är dessutom att det ger mottagaren möjlighet att direkt ge respons. Ämnet är dock fortfarande att betrakta som relativt nytt och även om fördelarna är många så är det också att förknippa med stora problem, exempelvis Spam. Syftet med detta arbete har varit att öka kunskapen om hur konsumentföretag använder sig av e-mail i sin reklamstrategi..

Spam i offentliga organisationer

Arbetet bygger på att de informationssystem som används idag men som blir allt äldre och därigenom inte klarar de krav som ställs på dem. Detta medför att informationssystemen måste migreras till modernare plattformar, då företagen dels inte klarar sig utan dess nuvarande funktionalitet och dels måste vidareutveckla systemen.Detta arbete tar upp olika sätt som detta kan genomföras på och vilka problem som kan komma att uppstå när detta sker. För att kunna undersöka detta så genomfördes ett antal migrationer. Språken som migrationen kommer att ske mellan är Visual Basic 6 och Visual Basic .net. Migrationerna kommer att ske med hjälp av ett migrationsverktyg, samt ett ramverk som i arbetet skräddarsys för just arbetets typ av migrationer.Det arbetet kommer fram till är att det sker problem vid användande av ett verktyg och även att det inte ger tillräckligt med respons på vad som gått snett under migrationerna..

Bayesisk filtrering i syfte att motverka spam : En studie om bayesisk filtrering i olika programvaror

Ett konstant problem med e-post är mängden skräppost som skickas dagligen och bidrar till en osäkerhet bland hemanvändare samt medför stora kostnader för företag. Att kunna skydda sig och filtrera bort skräppost är av stor vikt. Vad är egentligen skräppost?Programvaror mot skräppost använder flera metoder för att lösa problemet.Arbetet behandlar en av dessa metoder och hur effektivt den används i olika programvaror. Den metod som arbetet fokuserar på är bayesisk filtrering och programvarornas förmåga att utnyttja den.

Nyhetsbrev för e-handeln : Vad man bör veta när man designar nyhetsbrev för modebranschen

This thesis gives the reader an understanding for newsletters within e-commerce, and how to work with them as a channel for marketing. Furthermore it explains the technical and graphical demands, and how to ensure that the newsletter reaches the intended receivers.A successful newsletter can entice people to shop, but can also help to strengthen a brand and the relationship between the customer and the company. During the writing of the thesis, it has emerged that the most important part of a newsletter (which also determine whether or not the receiver reads the letter) are the subject heading, sender, layout, headlines,images and the deregistration link.A part from working with the different parts of the letter, the sender should also be aware of the technical and graphical demands. Since the E-mail clients are looking out forimages, fonts that are not embedded in the computer, and for questionable words there?s a big risk for ending up in a Spam filter when not considering the demands.

Spam eller värdefull leverantör? : En undersökning kring mottagares uppfattningar av personaliseringar i marknadsföringsmejl B2B

Syfte: Syftet är att identifiera vilka delar i ett personaliserat marknadsföringsmejl B2B som mottagaren uppfattar mest positivt. Uppsatsen ska även bidra med kunskap om hur företag kan använda dessa personaliseringar för att utforma ett marknadsföringsmejl. Metod: För att uppnå syftet har kvalitativa besöksintervjuer gjorts med nio respondenter, som samtliga är mottagare av B2B-marknadsföringsmejl. Slutsatser: Respondenterna var generellt positiva till personaliseringar. Uppfattningen att mottagarens namn användes var övervägande neutralt.

Den utvalda användaren : En studie om känslan av utvaldhet på researrangörers hemsidor

This thesis tries to define factors that impact upon the feeling of exclusivity for users on travelorganizers websites. We have identified seven key factors that we believe impact this feeling andthose factors are newsletters, special offers/auxiliary services, registration/limited information,price, limited number of seats on a journey, deals for members and personal service. To researchthis we have conducted a questionnaire and performed interviews with people that are familiarwith travel organizers websites. To create an understanding for the results we have studied usercenteredweb design, affective design and the meaning of pictures. The results show that personalservice and price are important factors to make users feel that they get their requirements andwishes met.

Hur ser framtiden ut för OCR?

Examensarbetet handlar om OCR (Optical Character Recognition). OCR-tekniken går ut på att konvertera inskannade bilder från maskinskriven eller handskriven text (siffror, bokstäver och symboler) till datorformat. Syftet med detta examensarbete är att utforska OCRs framtid och vilka användningsområden som finns idag för tekniken. Det intressanta är att se hur OCR klarar sig när mer och mer material är digitala. Genomförandet till detta examensarbete har gjorts med information från böcker, Internet, mejl och genom att tittat närmare på ett företag inom den grafiska branschen som använder sig av OCR, nämligen Aftonbladet. Jag har även testat ett OCR-program, ABBYYs FineReader 8 och gjort tester med några testteman, exempelvis matematiktest och olika tester på artiklar från några tidningar. Mina slutsatser är att OCR har en framtid men tekniken har en del förbättringsmöjligheter, exempelvis tolkning av handskrivna texter. OCR kan finnas kvar även när mer och mer material blir digitala om det integreras i befintliga tekniker, som i ett Spam-filter för att tolka texten i bilden.

Kackel, kvitter eller pip - uttryckssätten i twitterskogen är många. En kvantitativ studie om olika strategiers potential på Twitter.

Internet and social networks have become important features in today?s society. We spend numerous hours on browsing and communicating through these platforms. This development has also led to a shift of power from businesses to consumers. Today?s consumers have more control of if, when and what messages they are exposed to.

Visualisering av konton, hot och risker - En undersökning om hur ett visualiseringsverktyg kan öka hemanvändares medvetenhet om Internetrelaterade hot och risker

På senare år har allt fler hemanvändare blivit sårbara när det kommer tillInternetrelaterade hot och risker. När företag och organisationer förstärker sin säkerhetblir hemanvändare allt mer intressanta som mål för bedrägerier, Spam och phishing.Flera artiklar som undersökt människors kunnande och medvetenhet omInternetrelaterade hot och risker har kommit till slutsatsen att denna kunskap ochmedvetenhet är allt för låg, de rekommenderar därför att man forskar vidare kring dettaför att hitta sätt som kan höja människors medvetenhet.I syfte att utforska hur visualisering kan användas för att öka människors kunskap ochmedvetenhet om Internetrelaterade hot och risker genomför vi i denna uppsats först enkunskapsinventering kring hemanvändares medvetenhet. Vidare undersöker vi hur ettvisualiseringsverktyg kan användas för att höja dessa användares kunskap ochmedvetenhet. Slutligen undersöks vilka aspekter inom interaktionsdesign som är viktigaatt ta i bejakande när ett visualiseringsverktyg utvecklas. Undersökningen skedde i tvåsteg, först en kvalitativ förundersökning i form av semistrukturerade intervjuer, ochsedan genom en kvalitativ enkätundersökning där 38 personer deltog.Studien bekräftar tidigare forskningsresultat som konstaterar att hemanvändareskunskap och medvetenhet om Internetrelaterade hot och risker är låg och diskuterarolika orsaker till detta.

Webb-spårning eller Urspårning? : - En kvalitativ studie inom etisk marknadsföring

Bakgrund: Det konsumenter oftast inte är medvetna om vid deras Internetanvändning är att de iakttas av företag. Företagen samlar avsiktligt in personlig information och spårar vilka hemsidor och produkter eller tjänster de intresserat sig av genom så kallade webb-spårningssystem. I samma takt som tekniker så som webb-spårningssystem börjat användas har också etisk marknadsföring på Internet blivit ett diskuterat och aktuellt ämne. Etisk marknadsföring på Internet handlar om vad som uppfattas som accepterat beteende av konsumenterna och företag måste ta hänsyn till konsumentens etiska koder.Syfte: Syftet med studien är att undersöka konsumenters uppfattningar om webbspårningssystem utifrån etiska koder.Forskningsfråga: Vad är etiskt accepterat användande av webb-spårningssystem från konsumentens perspektiv?Metod: I studien har en kvalitativ forskningsstrategi samt semi-strukturerade intervjuer tillämpats.Slutsats: Slutsatsen i studien är att konsumenters uppfattningar om webb-spårningssystem inte alltid uppfyller konsumentens etiska koder.

Kurir 2.0 : Om små företags inställning till Internet som marknadsföringskanal

Det dröjde inte länge efter det att Internet blev något som plötsligt fanns i var mans hushåll förrän företag började inse möjligheter med att använda fenomenet som en ny kanal för marknadsföring. Ju fler människor som fick tillgång till Internet, desto fler företag insåg möjligheterna, och det utvecklades många idéer, program och funktioner som kunde hjälpa företag och organisationer att marknadsföra sina produkter och tjänster på Internet.¨Från början tog Internetbaserad marknadsföring mycket inspiration från den som redan fanns i traditionella medier. Hemsidor kunde liknas vid informationsblad eller anslagstavlor, sponsorannonser i marginalen påminde om hederliga tidningsannonser, pop-ups som reklamavbrott i vardagen, exempelvis i TV-program, och Spam-mail upplevdes på samma sätt som reklam i brevlådan.Den del av den ständiga tekniska utvecklingen som involverar hela samhället och anpassas så att alla ska ha möjlighet att ta del av utvecklingen är kanske som allra mest påtaglig på Internet. Eftersom våra relationer till Internet hela tiden utvecklas parallellt med den tekniska utvecklingen samtidigt som vi spenderar mer och mer tid där måste företag ställa sig frågan om vilken inställning de ska ha till marknadsföring på webben. Så gott som alla programmerare av webbläsare och mailtjänster har till exempel tagit fram filter mot pop-ups och Spam-mail, vilket gör att den typen av marknadsföring kan vara onödig att lägga pengar och tid på idag.Genom Internets historia har det ständigt utvecklats nya verktyg och metoder som företag har tagit hjälp av för att marknadsföra sig på Internet, och varje företag har sina åsikter om huruvida de vill använda sig av något av dem, hur de går till väga och varför de vill använda specifika verktyg med utgångspunkt i målgrupp och önskade resultat.