Sök:

Interaktionen i klassrummet

En kvalitativ observationsstudie om pedagogens interaktion med eleven i undervisningen.


 Arbetets art: Examensarbete i lärarutbildningen, Avancerad nivå, 15hpHögskolan i SkövdeTitel: Interaktionen i klassrummet ? En kvalitativ observationsstudie ompedagogens interaktion med eleven i undervisningen.Sidantal: 38Författare: Linn-Marita JohansenEva SöhrmanHandledare: Eva DahlgrenDatum: Januari 2009Nyckelord: interaktion, kommunikation, pedagog, elev.Pedagogens interaktion med sina elever har stor betydelse för elevernas möjlighet tillgenuina lärandetillfällen och utveckling. Läroplaner och styrdokument betonar att samtligaindivider har rätt till en jämlik utbildning. Studien har sin utgångspunkt i interaktionenmellan pedagog och elev, med fokus på dess kvalitet. Studien har en didaktisk inriktningoch genomfördes som en observationsstudie i en årskurs tre med två verksammapedagoger. Genom studien framkom att kvaliteten på interaktionen mellan pedagog ochelev varierade. Vissa elever hade god kvalitet och andra hade sämre, även kvantiteten påinteraktionen varierade mellan pedagogerna och eleverna. Förfarandet ledde till att vissaelever hamnade utanför undervisningen, andra blev passiva, medan en liten gruppdominerade och tog för sig av interaktionsutrymmet. Vi anser att studien är relevant för våryrkesprofession då det är viktigt att som yrkesverksam pedagog ha en kvalitativ interaktionmed sina elever. Medvetenheten om variationen i interaktionen mellan pedagog och eleverär viktig att uppmärksamma, så att pedagoger utvecklas i sitt uppdrag att nå samtligaelever. 

Författare

Linn-Marita Johansen Eva Söhrman

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..