Sök:

Inskolning

Små barns första möte med förskolan


Området vi valde att studera är inskolning av de minsta barnen i förskolan. Denna studie behandlar ett område inom förskolan som är ständigt återkommande, och forskning visar att det är väldigt viktigt att barnets första tid i förskolan blir bra. Inskolningen blir det första mötet för barnen och deras familjer med förskolans värld. Syftet med studien var att granska hur några olika förskolor arbetar med inskolningsprocessen. Anknytningsteori och livsvärldsfenomenologisk teori fick genomsyra denna studie, och våra frågeställningar är baserade på teorierna. Vi har visat på forskning runt inskolningsprocessen, även runt anknytning och barns känslor runt inskolningen. Forskare och författare anger att det inte finns så mycket forskning runt inskolning, varför det känns extra betydelsefullt för oss att bidra med ny kunskap genom detta arbete. Vi valde att göra fyra kvalitativa intervjuer vid olika förskolor, svaren på våra frågor är därför ur pedagogernas perspektiv. Resultatet visar bland annat att det gäller att ha fingertoppskänsla för barnens känslor och för hur pedagogen ska bemöta det nya barnet. Det visar sig även att det är svårt att utforma inskolningsprocessen på samma sätt hela tiden. Samtal med vårdnadshavarna om barnets trygghet, utveckling och lärande är en annan viktig del i inskolningen och tiden efter, för att både pedagog och vårdnadshavare ska vara delaktiga i barnet.Nyckelord: Inskolning, trygghet, anknytning, livsvärldsperspektiv, möte, anpassning, samtal.

Författare

Anna Andersson Helena Hägglund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande.

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..