Sök:

Innovation och kaos. En fallstudie inom PR-branschen om sambandet mellan innovation och kaos


Syftet med denna uppsats är att beskriva och förklara, med fallföretaget som utgångspunkt, om det finns ett samband mellan innovation och kaos och i så fall hur det kan se ut i liknande innovativa kunskapsföretag. Vi ska även beskriva vilka möjligheter och hinder kaos medför för sådana företag och för deras innovationsförmåga. Frågeställningen som ska besvaras lyder; hur ser sambandet ut mellan innovation och kaos i innovativa kunskapsföretag och hur påverkar det arbetssituationen? Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie av ett företag inom PR-branschen, i vilken arbetssättet har varit abduktivt. Den data som ligger till grund för uppsatsen är i första hand telefon- och mailintervjuer med nio av de anställda samt VD:n för fallföretaget, men även företagsinternt material, artiklar, statistik och egna anteckningar från föredrag om ämnet har använts. De teoretiska perspektiv som använts är; Kaosbalansteorin, Situationssynsättet, samt delar av Komponentteorin och Nytt värdeskapande. Vi har funnit samband mellan innovation och kaos på så sätt att kaos skapar utrymme för kreativitet vilket i sin tur främjar innovationsförmågan hos de anställda. För mycket kaos å andra sidan, hämmar kreativiteten och kan leda till högre arbetsbelastning. De krav som marknadsföringsbranschens kunder ställer på företaget är anpassningsbarhet, flexibilitet samt innovationsförmåga. Företaget måste våga utmana gängse branschmetoder och gå utanför ramarna, men samtidigt vara tillräckligt strukturerat för att ta till vara på de innovationer som uppstår.

Författare

Madeleine Nilsson Melina Grimlund Camilla Ström Nilsson Helya Mehrabi

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..