Sök:

Informationsmäklare

en studie om olika möjligheter att realisera en informationsmäklartjänst i webbaserad form


En informationsmäklare förmedlar information mellan två parter och ska som opartisk hjälpa bägge. Från konsumenterna växer behovet av att på Internet finna rätt information inom en rimlig tid samtidigt som de vill skydda sin integritet. Det är här som informationsmäklaren har sin roll, att samla information från flera olika webbplatser, behandla denna och på en webbplats presentera informationen på ett överskådligt sätt för en besökare. När besökarna använder sig av informationsmäklarens tjänster samlas information om köpbeteende samt annan information som besökarna med sitt medgivande lämnat ut. Vid beställningar eller köp via Internet krävs idag att besökaren själv söker produkten eller ett företag som saluför den. Med hjälp av en informationsmäklare skulle produkter och tjänster på enklare sätt kunna jämföras på en webbplats. Examensarbetet utreder vad som krävs för att realisera kärnidén bakom informationsmäklaren, det vill säga att kunna samla information från både företag och besökare och presentera denna för respektive motparten på ett sätt som medför att båda parter får ut ett mervärde av att använda tjänsten. Syftet med arbetet har varit att ge förslag på affärsstrategier och systemarkitekturer som stödjer på kärnidén och visualisera dessa förslag med hjälp av en prototyp. En informationsmäklartjänst är tillämpbar inom de flesta branscher men examensarbetet begränsar sig till att behandla försäkringsbranschen. Resultatet utgörs av tre olika affärsstrategier med fokus på olika delar av affärer. Den första har vi kallat för Kundprofiler och koncentrerar sig i huvudsak på att sälja kundprofiler till säljande företag. Den andra heter Kundfokus och sätter som namnet antyder kunden i fokus. Den låter kunden bestämma vilken information den skall ha. Meningen är att kunden skall tycka att webbplatsen är så bra att den gärna återvänder. Vinsten generas här genom att informationsmäklaren erhåller provision på sålda försäkringar. Sist har vi Gratistjänst och den går ut på att erbjuda informationsmäklartjänsten helt gratis både för företag och besökare. Detta görs genom att finansiera webbplatsen genom reklam. Dessa tre affärsstrategier är alla realiserbara enligt en decentraliserad systemarkitektur, VBS (VerksamhetsBaserad Systemstrukturering).

Författare

Ricard Sörman Jimmy Karlsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..