Sök:

Informationshantering med ett anpassat ärendehanteringssystem

ökar detta kvalitén på den interna ärendehanteringsprocessen?


De flesta företag och myndigheter behandlar olika typer av ärenden, och ett ärende involverar ofta flera personer innan det är färdigbehandlat. Ju större organisation, desto större risk för kommunikationsproblem. Om kommunikationen sker från mun till mun leder det lätt till missuppfattningar. Om inte ärendet dokumenteras riktigt, är det lätt att information om specifika ärenden tappas bort. Vi ställde oss frågan ifall kvalitén på den interna ärendehanteringsprocessen ökar om man använder sig av ett anpassat ärendehanteringssystem när det gäller informationshanteringen. Vi formulerade följande hypotes: Om man vid informationshantering nyttjar ett anpassat ärendehanteringssystem, ökar kvalitén på den interna ärendehanteringsprocessen. Vi genomförde en fallstudie på ett företag där vi gjorde två djupintervjuer samt en enkätundersökning. Resultatet har visat att kvalitén har ökat på ärendehanteringsprocessen. Vi kan därmed verifiera vår hypotes.

Författare

Anette Dalsfelt Elisabeth Wikström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..