Sök:

Information är silver, kommunikation är guld

Fallstudie av intern kommunikation ur ett ledningsperspektiv

Intern kommunikation är ett av verktygen för att förmedla strategier inom organisationer och företag. Att finna ett gemensamt språk inom organisationen kan underlätta förståelsen för företagets visioner och mål. Vårt syfte med undersökningen är att öka kunskap och förståelse samt skapa insikt kring ledningsarbete med intern kommunikation särskilt i samband med en expansiv fas. Vårt mål är att finna beskrivningar för hur ett företag i en expansiv fas kan arbeta med intern kommunikation. Vi har utfört en fallstudie av ett företag inom vård- och omsorgssektorn. Vårt fokus har varit ledningsfunktionen och vi har begränsat vår studie till att intervjua personer i ledningen och i dess direkta närhet. I vår studie ser vi på hur företaget historiskt har arbetat med intern kommunikation, vilken har präglats av personliga möten. Vi ser även till hur företaget arbetar generellt med intern kommunikation. Det finns problem och utmaningar i informations- och kommunikationskanaler inom en organisation. En utmaning är att informationen ska nå rätt personer i organisationen och att dessa sedan ska tolka informationen. Att tolkningen sker på det sätt som ledningen avsåg är inte helt säkert, innebörden kan ha gått förlorad och handling uteblir. För att finna sätt att analysera vår empiri har vi valt organisationsteorier som kompletterar varandra. Systemteorin kan öka förståelsen av organisationen som helhet med dess interagerande delar. Den visar organisationen på ett övergripande plan. Samverkansspiralen kan ge bättre kunskap om kommunikationens funktioner och beskriver individens roll.

Författare

Magnus Andersson Marie Toresson Susanne Gylesjö

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..