Sök:

Infärgning av kärnämnen på yrkesförberedande program

för att
öka motivationen, förståelsen och intresset


Detta examensarbete behandlar undervisningsmetoden infärgning. Infärgning kan beskrivas som en metod att öka intresse, motivation och förståelse för kärnämnen på yrkesförberedande gymnasieprogram. Rent konkret består metoden i att man använder kunskaper och annat som anknyter till elevernas karaktärsämnen som en del av sin kärnämnesundervisning. Nödvändigheten av detta visar litteratur, skolverksutredning samt styrdokument på. Syftet är att undersöka huruvida infärgning av ämnet samhällskunskap i en klass på ett yrkesförberedande program kan leda till ökat intresse, motivation och förståelse för ämnet. Metoder som använts är både kvalitativa och kvantitativa, enkät, intervju samt observation, med undersökning efter två separata ?moment? där det ena momentet bedrivits med infärgning av lektionerna och det andra momentet icke infärgat. Resultatet är ej statistiskt säkerställt, men tendensen visar på att motivation, intresse och förståelse förändrats ökat.

Författare

John Wahlström

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..