Immersierande Motivation - Hur immersion upplevs vid lärande spel av yrkesverksamma
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationSpelutvecklingDigital game developmentArbetsvetenskapHuman work science - general(digitala) lärande spelHermeneutikImmersionKompetensutvecklingLärandeMotivation
Spellärande blir allt vanligare, även inom arbetslivet. Det finns flera olika
skäl till varför dataspel som läromedel har ökat i popularitet. Ett av
argumenten för spellärande är att de är motiverande. En av
motivationsfaktorerna i dataspel är immersion. I denna studie ville vi
undersöka om im-mersion verkar motiverande vid lärande vid kompetensutbildning.
Syftet med studien var att nå en förståelse om hur immersion och lärande spel
kan verka som stöd vid kompetensutbildning, vad som ger upphov till immersion
vid spel och hur detta upplevs. För att få svar på detta problematiserades
följande frågeställningar fram; hur upplever yrkesverk-samma immersion vid
spel? Vad är det yrkesverksamma upplever ger upphov till immersion vid spel?
Hur upplever yrkesverksamma att immersion kan verka som stöd till lärande och
motivat-ionshöjande faktor vid användning av lärande spel vid
kompetensutbildning?
En hermeneutisk studie genomfördes var sex yrkesverksamma deltog. Resultatet av
studien blev att yrkesverksamma upplever att immersion i samband med lärande
spel vid kompetensutbildning kan: ge möjlighet till att snabbt komma in i
information, vara en förutsättning för lärande, bidra till att alla spel lär,
påverkas av spel tillsammans med andra, falla för långt ifrån ämnet och kräva
kunnande för spelutveckling.