Sök:

Idrottssponsring

en fallstudie av två svenska företag


Det har blivit allt viktigare för företag i alla branscher att hitta ett sätt att visa upp sig för allmänheten och att på ett eller annat sätt kommunicera med slutkonsumenterna. På grund av detta har sponsring kommit att bli just ett sätt för företagen att visa sig utåt i samband med olika typer av evenemang. Eftersom idrott är en global företeelse som engagerar stora delar av världens befolkning så har sponsring av idrott under de senaste 20 åren vuxit fram till att bli en viktig del i många företags marknadsföringssatsningar. Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om hur företag bedriver sin idrottssponsring. För att uppnå detta syfte genomförde vi fallstudier på två företag, EDS och FöreningsSparbanken. Telefonintervjuer gjordes med Ola Andersson sponsoransvarig på EDS och Claes Fagerström sponsoransvarig på FöreningsSparbanken. Efter att ha genomfört detta arbete har vi bland annat kommit fram till vilka motiv som ligger bakom företagens sponsringssatsningar och av dessa är exponering det främsta av alla motiv. Vår undersökning visar även att företagen är noggranna med uppföljning och kontroll av sina satsningar.

Författare

Petter Holmgren John Lindblad

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..