Sök:

Idrottslärares attityder gentemot friluftsliv i skolan

En kvalitativ studie om hur friluftsliv upplevs och bemöts av idrottslärare


Denna studie bygger på kvalitativa intervjuer av lärare som bedriver undervisning i ämnet idrott och hälsa i grundskolans tidigare år. Syftet med studien är att tolka och förstå dessa lärares attityder till och erfarenheter av momentet friluftsliv. Utifrån nyligen publicerade uppgifter om att friluftslivsmomentet i skolorna har minskat och att lärare finner det svårt att tillämpa utförde vi ett antal intervjuer med lärare från olika skolor i medelstora kommuner i södra Sverige. Vi har i tidigare forskning funnit svar på hur man tidigare sett på och arbetat med friluftsliv på olika sätt. Intervjuerna som utfördes var kvalitativa intervjuer för att få reda på lärarnas åsikter kring ämnet friluftsliv. Resultat vi fann utifrån analys av intervjuerna tyder på att lärarna ser friluftsliv som ett givande moment för eleverna i skolan. Men att de samtidigt finner det krävande att tillämpa på grund av den rådande skolsituationen, så som ekonomi, stora barngrupper, tidsbrist och så vidare. Men trots de svåra förhållandena är slutsatsen att lärarna är positiva till friluftsliv.

Författare

Filip Kroon Josephine Jönsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..