Sök:

"Idrottsämnet har ramlat ned i sitt eget dike"

Gymnasierektorers upplevda förutsättningar för likvärdig och rättsäker betygssättning.


 Syftet med studien är att undersöka rektorers syn på likvärdig bedömning och rättsäkra betyg och sitt uppdrag att skapa förutsättningar för likvärdig bedömning och rättssäkra betyg generellt och specifikt i idrott och hälsa. Studien har en kvalitativ ansats och bygger på intervjuer med rektorer som arbetar på olika gymnasieskolor.                                                       Resultatet visar att begreppen är svårtolkade och enligt rektorerna svåra att leva upp till. Det finns en idealbild som tydligt framkommer kring likvärdiga och rättsäkra betyg bland rektorerna att de ska vara lika oavsett vem som bedömer eleven eller vilken skola eleven genomför sina studier. Verkligheten stämmer ej med denna idealbild.Ämnet idrott och hälsa beskrivs av rektorerna som ett ämne som fastnat i moment och aktiviteter som måste göras. Lärarna har stora ambitioner men kommer inte till konsensus vad som ska bedömas och hur detta ska ske. Rektorerna erkänner sina bristande kunskaper kring ämnet idrott och hälsa. Lärarna ges mer tolkningsfrihet kring ämnet jämfört med ämnen som har nationella prov. De regulativa villkoren manipuleras med för att få elever från grundskolan att komma in på gymnasiet och den så kallade ?pysparagrafen? används på felaktiga grunder. Grundskolan och gymnasieskolan kan ses som olika organisatoriska fält vilket leder till att betyg ej blir likvärdiga enligt rektorerna. Skolors kulturella skillnader innebär ytterligare skäl till att betyg mellan skolor ej kan bli jämförbara. I ämnet idrott och hälsa ses de kulturella krafterna segra över de regulativa och normativa villkor som GY 11 innebär. Stödet från Skolverket dröjer längre i ämnen som saknar nationella prov vilket ger de kulturella villkoren chansen att dominera bland lärarna i idrott och hälsa.

Författare

Pia Ekblad

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..