Sök:

Idrottsämnet ? ett ämne för alla?

En studie kring elever och lärares syn på idrottsämnets innehåll och undervisning.

Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie är att undersöka om lärares sätt att undervisa och valet av innehåll skapar positiva upplevelser av fysisk aktivitet hos eleverna.Hur resonerar lärarna kring lektionsinnehåll och dess syfte eller mål?Hur upplever elever med olika erfarenheter av föreningsidrott innehållet och utformandet av idrottslektionerna?MetodJag valde att ha en kvalitativ ansats i den studien, och genom intervjuer samla in data. Jag valde att ha en intervjuguide som intervjutyp. En mindre strukturerad intervju hade lett till att jag hade fått svårigheter att jämföra data från de olika intervjuerna. Om jag istället valt en mer strukturerad intervju hade jag fått svårigheter att förstå den intervjuades tankar då intervjun blir låst till frågor och intervjupersonens egna utsagor hade blivit tillbakahållna. Jag intervjuade två lärare med olika bakgrund samt fyra elever med hade olika erfarenheter av föreningsidrott.ResultatResultaten visade att bägge lärarnas undervisning hade kopplingar till det sociokulturella perspektivet samt att eleverna ansåg att undervisningen gav dem tillräckligt med verktyg för att nå kraven. Resultaten påvisade dessutom att undervisningen hade meningsfullhet för samtliga elever, oavsett habitus. Enligt eleverna hade dock lärarna inte förklarar tydligt vad syftet och hur upplägget för undervisningen var, vilket påverkar elevernas KASAM negativt.SlutsatsDen viktigaste slutsatsen av studien blev att lärarna måste öka sin tydlighet gällande upplägg och syfte för att eleverna ska få mer positiva upplevelser av ämnet. Dessutom bör undervisningen söka att möta fler elever samtidigt, detta för att öka meningsfullheten i lektionen.

Författare

Andreas Karlsson

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..