Sök:

ISO 14001

En studie om miljöredovisning inom lokaltrafiken


 Uppsatsen behandlar miljöcertifikatet ISO 14001:s inverkan på de svenska trafikhuvudmännens miljöarbete. Certifikatet är en internationell standard som intygar att ledningssystemet uppfyller vissa krav samt att rutinerna ständigt utvecklas. Syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur det går till när ett ISO 14001-certifikat utfärdas och vilka drivkrafter som finns för att skaffa certifikatet. Vi utför även en enklare jämförelse för att undersöka eventuella skillnader i miljöresultaten mellan certifierade lokaltrafikföretag och icke-certifierade. Studien är utförd med hjälp av sekundära källor, en enkätundersökning samt en intervju med en representant från Storstockholms Lokaltrafik (SL). Materialet till jämförelsen av miljödata har tillhandahållits av trafikhuvudmännen själva. Det kan konstateras att tillvägagångssättet för att skaffa ett certifikat följer ISO:s föreskrifter mycket noga. Drivkrafterna bakom certifieringen visar sig oftast bestå i ett tryck från ägarna. Det är också i mångt och mycket en resursfråga. Många trafikhuvudmän anser att resurserna kan användas mer effektivt på ett annat sätt. Vid en analys av vår jämförande undersökning framkommer att de certifierade trafikhuvudmännen totalt sett har de bästa miljöresultaten, även om enskilda trafikhuvudmän kan vara bättre inom specifika områden. Således är det möjligt att dra slutsatsen att ISO 14001 fungerar väl som garanti för gott miljöarbete inom lokaltrafiken. Det kan i framtiden vara intressant att utföra liknande studier av andra standarder, t.ex. kvalitetsstandarden ISO-9000. 

Författare

Thomas Brindt Emelie Strandberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..