Sök:

INTERAKTION I EN OFFENTLIG ORGANISATION

Hur bedömer medarbetarna kommunikationen med sina chefer och vad blir förtroendet för chefen till följd av detta?


Ett stort förtroende för sin närmaste chef är inte alltid en självklarhet. Många olika faktorer påverkar vilket förtroende medarbetare inom en organisation känner för chefen, och denna studie har fokuserat på olika faktorer relaterade till kommunikation; uppföljning, uppskattning, feedback, tydlighet, meningsfullhet samt hantering av konflikter/relationer. Det kan också skilja sig åt mellan hur män och kvinnor värderar dessa faktorer, och att studera detta ingår också i syftet för denna undersökning. Tidigare forskning på området har visat på tydliga skillnader mellan hur kvinnor och män upplever och värderar kommunikation. Även denna studies resultat visar på att det finns kommunikativa skillnader mellan kvinnor och män, samt att de värderar faktorerna på olika sätt. Kvinnor känner sig nöjdare med den kommunikation de har, men korrelationen mellan förtroende och samtliga studerade kommunikationsfaktorervar starkare för män. Med hjälp av det socialpsykologiska perspektivet symbolisk interaktionism har undersökningens resultat analyserats och diskuterats. Generellt visar vår studie ett starkt samband mellan de studerade kommunikationsfaktorerna och förtroendet för närmaste chefen. Studien har en kvantitativ ansats och har utförts genom en enkätundersökning i en kommunorganisation där alla medarbetare getts möjligheten att värdera kommunikationen med den närmaste chefen samt deras tillit till denna.

Författare

Sophie Porath Eliin Nyströmer

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..