Sök:

IKT och engelskundervisning

En kvalitativ studie om användningen av IKT i undervisningen med fokus på ämnet engelska i år 4-6


Denna studie har utgått från kvalitativa forskningsintervjuer med sju pedagoger från Norrbottens län för att undersöka IKT:s roll i undervisningen, framförallt i ämnet Engelska i år 4-6. Vi ville även skaffa oss en uppfattning kring pedagogernas tankar, kunskaper och åsikter om IKT i undervisning generellt.Studien visar att IKT-användningen främst sker i NO- och SO-ämnena medan användningen i engelskämnet inte är lika frekvent. I engelskundervisningen upplevs IKT även vara ett stöd och en förstärkning för majoriteten av pedagogerna. Alla tillfrågade lärare använder färdigtryckta läromedel som en bas i engelskundervisningen, vilket påvisar att läroböcker fortfarande har en stor plats i det ämnet. Vidare visar denna studie att få lärare har ämnesutbildning i Engelska och kompetenser i IKT, vilket är två viktiga faktorer för att skapa en varierad undervisning. Pedagogerna har även visat ett stort intresse och en positiv inställning till kunskapsutveckling samt till användning av IKT i klassrummet. Informanternas intresse och inställning visar på ett engagemang som i sin tur leder till att skolan tar till sig samhällets tekniska utveckling och positiva effekter. Emellertid upplever några av pedagogerna att IKT är tidskrävande och att tekniken inte alltid är tillförlitlig.

Författare

Jenny Alamäki Kristina Fredriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..