Sök:

"IG"- ett underbetyg för undervisningen i idrott och hälsa

En studie om undervisning och betygsättning på fem skolor


Syftet med vår undersökning var att söka kunskap om olika faktorer som påverkade elevers möjligheter att nå kursmålen i idrott och hälsa. Vi ville med undersökningen som grund skapa diskussion kring kursmål, betygsättning och undervisning i idrott och hälsa på grundskolan.Frågeställningarna gällde:1. Vad som utmärker en skola med en hög andel godkända elever i ämnet idrott och hälsa med avseende på betygskrav, undervisningens innehåll och lärmiljö?2. Vad kännetecknar en skola där flickor i minst lika hög grad som pojkar når betyget Godkänd i idrott och hälsa?3. Vilka mål är vanligast att elever inte uppnår, bland de elever som inte blir godkända i ämnet idrott och hälsa?Undersökningen som omfattade 428 elevenkäter, nio lärarintervjuer samt granskning av betygsjournaler genomfördes vid fem grundskolor.Resultatet visade att en variationsrik undervisning och en positiv och stödjande lärmiljö var viktiga faktorer för att skolan ska få en hög andel godkända elever. För flickorna var gemenskapen, att undervisningssituationen blev betydelsefull ur ett socialt perspektiv, viktig. Kulturella och religiösa orsaker gjorde deltagandet svårt för vissa flickor. För låg aktiv närvaro var den enda orsaken till uteblivet betyg. Godkändnivån i betyget idrott och hälsa har därmed i praktiken blivit ett ordningsbetyg

Författare

Mats Bratteby Dag Molund

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för didaktik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..