Sök:

Hur stort elevinflytande har eleverna i skolan?


Vårt arbete handlar om hur elever uppfattar elevinflytande i skolan samt om de har något inflytande i skolan. Tidigare forskning har visat att elever får inflytande i skolan, fast det är oftast väldigt begränsat, om det ens existerar. Klassråd och elevråd är platser som eleverna anser att de har inflytande på. Vi har använt oss av en kvalitativ metod med teckningar och intervjuer i vår undersökning. Det är 16 elever som är med i studien och alla går i årskurs 3. Den pedagogiska teori vi har valt att analysera vårt empiriska material gentemot är John Deweys kunskapsteori. Vi har som i tidigare forskning kommit fram till att eleverna tycker att de har elevinflytande i skolan, men att det är väldigt begränsat och vanliga forum som eleverna får vara med och påverka är i klassråd och elevråd. Det inflytande som eleverna får i undervisningen är att de får välja om de ska jobba ensamma eller tillsammans med någon. Elevens val är ett ämne där eleverna får mer inflytande i och får ibland komma med förslag på lektionsinnehåll. Det slutsatser vi kan dra av vår studie är att elevinflytande existerar i de lägre årskurserna men att det är väldigt begränsat. Vi hoppas att det i framtiden forskas mer om varför eleverna inte får mer inflytande än de har idag.

Författare

Rasmus Järnsweden Johan Sundvall

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..