Sök:

Hur sjutton har vi kommit in påre här?

En studie om samtalsämnen och ämnesbyten i ett samtal mellan personer med demens


I Sverige bera?knas 130 000 ma?nniskor leva med en medelsva?r till sva?r demenssjukdom. Demens a?r en o?vergripande diagnos fo?r en samling sjukdomar da?r kognitiva nedsa?ttningar a?r utma?rkande och kommunikativa fo?rma?gor pa?verkade. I tidigare studier har det underso?kts hur personer med demens kommunicerar med en samtalspartner utan demens, men hur personer med demens kommunicerar med varandra a?r fortfarande relativt outforskat.Syftet med fo?religgande studie var att underso?ka och beskriva hur personer med en demensdiagnos samtalar med varandra och hur de hanterar samtalsa?mnen och a?mnesbyten. Studien genomfo?rdes pa? en daglig verksamhet fo?r personer med demensdiagnos, da?r totalt tre samtal spelades in. Ett av samtalen, omfattande 40 minuter, valdes ut fo?r transkription och analyserades enligt samtalsanalytiska principer (CA). I det utvalda samtalet valdes sekvenser ut. Sekvenserna exemplifierade olika typer av a?mnesbyten. Fo?r en uto?kad bild av samtalets a?mnesflo?de gjordes a?ven en topikal analys, da?r samtalet delades in i totalt 14 olika episoder. I samtalet deltog sex personer med demensdiagnos samt fo?religgande studies tva? fo?rfattare. Exempel pa? a?mnesbyten som pa?tra?ffades i det analyserade samtalet var koherenta a?mnesbyten i form av preannonseringar, koherent a?terinfo?rande av a?mne och a?mnesglidningar. Icke-koherenta a?mnesbyten fo?rekom i samtalet i form av icke-koherent a?terinfo?rande av ett a?mne. Samtalet inneho?ll ocksa? exempel pa? digressioner och inskott. Fo?r en utomsta?ende betraktare fo?refo?ll det ibland som om deltagarna saknade gemensam grund fo?r samtalet, vilket till synes inte uppma?rksammades av samtalsdeltagarna. En slutsats som dras utifra?n detta a?r att fo?r deltagarna a?r samtalsaktiviteten viktigare a?n sja?lva inneha?llet i samtalet. I det aktuella samtalet a?terkom ofta samma historia och samtalsa?mne flera ga?nger. De olika samtalsa?mnena som uppstod under samtalet hade oftast ett o?vergripande tema som handlade om hur det var fo?rr i tiden, na?r deltagarna var unga eller barn. 

Författare

Clara Holmén Veronica Johansson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinHälsouniversitetet

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..