Sök:

Hur påverkas allmännyttiga företags varumärken?

- utifrån "image heritage" och "image-in-use"


Syfte: Syftet med va?r studie a?r att fo?rsta? hur allma?nnyttiga bostadsbolag arbetar med sitt varuma?rke. I och med att den nya lagstiftningen har lett till o?kad konkurrens pa? bostadshyresmarknaden de senaste a?ren kra?vs ett sto?rre engagemang hos fo?retagen. Hur arbetar de med ?image-in-use? och ?image heritage? fo?r att sta?rka varuma?rket? Genom studien vill vi o?ka kunskapen om hur fo?retag kommunicerar ut den nya bilden, efter a?ndrade ekonomiska fo?rutsa?ttningar, sa? att den a?r framtra?dande och inte pa?verkas allt fo?r mycket av den traditionella bilden.Metod: Fo?r att genomfo?ra studien har vi samlat information fra?n artiklar och litteratur samt genomfo?rt intervjuer med ansta?llda pa? tre kommunala bostadsbolag och delat ut enka?ter till bolagens hyresga?ster.Slutsats: Fo?retag beho?ver arbeta aktivt med ?image-in-use? som a?r starkt pa?verkad av ?image heritage? fo?r att fo?ra?ndra bilden av sig sja?lva i kundernas medvetande. Fo?retagen fo?ra?ndrar sin image genom nya sa?tt att kommunicera och genom att anpassa sig ba?ttre till kundernas behov.Fo?rslag till fortsatt forskning: Framtida studier kan utfo?ras inom samma omra?de men med andra allma?nnyttiga bostadsbolag. Studier kan a?ven go?ras inom kla?dbranschen fo?r att underso?ka hur deras image pa?verkas beroende pa? vilka leveranto?rer de va?ljer.Uppsatsens bidrag: Vi har konstaterat att kundens erfarenhet av varuma?rket a?r en av de viktigaste faktorerna att ta ha?nsyn till da? en organisation arbetar med varuma?rkesutveckling. 

Författare

Lenita Fagerlund Linda Genberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för utbildning och ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..