
Hur patienter med fibromyalgi och deras anhöriga beskriver upplevelsen av mötet med vårdpersonal
Mötet med patienten är kärnan i all vård. Enligt Watsons omvårdnadsteori är det
patientens egen upplevelse av sin situation som bör vara omvårdnadens
utgångspunkt. Att som vårdpersonal inte ha förutfattade meningar och attityder
som lyser igenom är av stor vikt i mötet med patienten med fibromyalgi,
eftersom sjukdomstillståndet är förknippat med mycket fördomar. Syftet med
studien var att belysa hur patienter med fibromyalgi och deras anhöriga beskrev
sina upplevelser i mötet med vårdpersonal. Metoden som användes var
litteraturstudie och analysmetod var kvalitativ innehållsanalys inspirerad av
Graneheim och Lundman. Resultatet visade fyra kategorier av upplevelser:
Bristande förståelse, att inte bli trodd, får inget stöd samt bekräftelse. I
diskussionen framkom det att patienter med fibromyalgi och deras anhöriga
upplevde brist på stöd och att de inte blev bekräftade i mötet med
vårdpersonal. Det är viktigt att vårdpersonal får mer utbildning och kunskap om
fibromyalgi och att samarbetet mellan olika sjukvårdsinstanser förbättras.