Sök:

Hur når man eleven?


Fyra bas- och ensemblelärares syn på individualisering


I detta arbete har vi undersökt hur fyra olika musiklärare når instrumentalelever med olika förutsättningar och personligheter genom att göra lektionerna så motiverande och givande som möjligt. Vi skapade fyra fiktiva elever som hade olika förutsättningar, ålder, personligheter och befann sig på varierande musikalisk nivå. Vi gjorde fyra intervjuer med bas- och ensemblelärare på kommunala musikskolan om hur de skulle gå till väga om de skulle undervisa dessa elever. När intervjuerna var gjorda jämförde vi informanternas tankar om individualisering med våra egna för att sedan framställa lektionsförslag för de fyra eleverna. När våra lektionsplaneringar var klara utvärderade vi dem för att se vilka för- och nackdelar förslagen hade. Vikom till sist fram till att individualiserad undervisning är mycket viktigt om en musikskola vill locka nya elever samt behålla de som redan går där. Individualisering betyder inte att ingen lektion får vara den andra lik. Istället handlar det om att möta eleven som den han/hon är och därigenom forma en kreativ miljö som både lärare och elev trivs i.

Författare

Jan Karlsson Björn Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..