Sök:

Hur mår egentligen våra elever?

En studie om hur pedagoger uppmärksammar och förebygger psykisk ohälsa i klassrummet.


Syftet med denna studie var att få en uppfattning hur lärare arbetar, med fokus på elevernas psykiska hälsa och välmående ur ett klassrumsperspektiv. Syftet var också att lyfta det viktiga med detta ämne och få fler nyckelpersoner inom skolan att uppmärksamma ämnet psykisk ohälsa. Studien har genomförts med en kvalitativ intervjustudie och tre lärare i grundskolans tidigare år har intervjuats. Lärarna i studien var eniga om vad som kan främja elevers psykiska välmående samt att de gav olika beskrivningar hur just de arbetar i sitt klassrum. Viktiga aspekter som klassrumsklimat, skapa en ?vi-känsla? i gruppen, trygghet, empati, uttrycka känslor, självkänsla/självförtroende, samarbetet med kurator och familjen, är några viktiga resultat som studien visar. Om eleverna inte mår bra, kan de inte lära sig den viktiga informationen de ska lära sig i skolan. Det är inte alltid som en elev kan eller vill träffa en kurator av olika anledningar och då borde arbetet med psykisk ohälsa ske ur ett klassrumsperspektiv. Om psykisk ohälsa uppmärksammas och arbetas med i olika former, kan eleverna både lära sig det de ska, men också få en god grund att stå på när det gäller till exempel självkänsla samt att övriga problem som mobbning och stökiga klassrum, kan förebyggas.

Författare

Linnea Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..