Sök:

Hur låter det?

Elgitarrlärares syn på att undervisa i sound och utrustning


Föreliggande uppsats har som syfte att ta reda på vilken syn elgitarrlärare på estetiska gymnasieprogram har kring förmedling av sound och utrustning och vilka metoder de tillämpar för att lyfta fram dessa moment i sin undervisning. Sound kan definieras på många sätt, men i detta arbete har det en innebörd av vilka klanger som olika instrument, förstärkare och diverse hjälpmedel kan producera. Målet är att ge nuvarande och blivande instrumentpedagoger en inblick i hur elgitarrlärare arbetar med dessa moment i undervisningen idag. Förhoppningen är även att studien ska kunna ge inspiration till att utveckla metoder och finna redskap som hjälper elever att skapa ett eget sound. Datamaterialet består av intervjuer med fem elgitarrlärare samt observationer av tre av dessa lärares gitarrlektioner. Studien har som sin teoretiska utgångspunkt ett didaktiskt perspektiv. Tidigare forskning indikerar att detta område fortfarande är relativt outforskat. Inom litteraturen belyses dock lyssning, komposition och exponering av diverse utrustning som viktiga metoder. Ämnessyner och interaktion har varit viktiga beståndsdelar vid analysen och tolkningen av intervjuerna och observationerna med lärarna där genre, undervisningsupplägg och tolkning av läroplanen har varit centrala teman. I resultatet framgår det att det finns ett intresse hos eleverna att lära sig mycket om sound och utrustning och att ämnet är mest förekommande inom gemensam undervisning, men att det också har en plats inom enskilda lektioner. I diskussionen redogörs elevernas intresse kontra lärarnas ämnessyn samt vilka semiotiska resurser lärarna tillämpar i undervisningen. 

Författare

Andreas Kalodimos

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Musikhögskolan Ingesund

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..