Sök:

Hur kan ett förväntningsgap minskas mellan revisor och klient med en förbättrad kommunikation?


Under de senaste decennierna har det vuxit fram en allmän förväntan om att företag ska betjäna både aktieägare och allmänheten. Det ställer i sin tur krav på revisorerna som måste vara medvetna om vilka förväntningar de olika intressenterna har. Olika intressenter har dessutom olika förväntningar på revisionen vilket inte förenklar situationen för revisorerna. Ett av kommunikationsmedlen som ett företag har idag med sina intressenter är den externredovisning som upprättas av revisorerna. Den allmänna opinionen har under den senaste tiden dock fört allvarlig kritik mot revisorer och hela revisionssystemet. Mycket av kritiken beror på de redovisningsskandaler som kom fram under slutet av nittiotalet och allmänheten vill nu lägga ett allt större ansvar på revisorer än vad revisionsorganisationen gör via de rekommendationer som reglerar revisorernas arbete. Företagens redovisning har dessutom under flera år blivit alltmer komplex och den revision som revisorer ska upprätta ska kvalitetssäkra den redovisning som ett företag har. Förväntningarna på revision kan bli höga, ibland så höga att det uppstår ett förväntningsgap. Ett förväntningsgap uppstår när det finns skillnader i vad revisorer kan och får göra och vad allmänheten tror att de gör eller garanterar. Tidigare forskning som är gjord visar på att det existerar ett förväntningsgap mellan revisorer och allmänheten. Vårat huvudsyfte med uppsatsen är att undersöka hur kommunikationen fungerar mellan revisor och klient samt att förklara hur förväntningsgapet kan minskas avseende revisorernas kommunikationsmetoder och klienternas uppfattning om revisorsrollen. För att få svar på vårat syfte har vi genomfört en fallstudie med hjälp av att intervjua ett antal revisorer och företagare i företag i varierande storlek. Vi drar slutsatsen att det finns ett förväntningsgap när det gäller kommunikation mellan revisorer och företagare. Utifrån de svar som vi erhöll visade det sig att vissa företagare har kunskapsbrister i vad revisorsrollen egentligen innebär och förväntningarna kan se mycket olika ut. Revisorerna i vår undersökning använder olika sätt att kommunicera med sina klienter. Företagarna vill att revisorerna tar mer initiativ när de kommunicerar med dem än vad de gör idag.

Författare

Sari Hyvärinen Malin Karlsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..