Sök:

Hur fungerar målstyrning i högskolan?

en studie av två institutioner vid Luleå tekniska universitet


Denna uppsats behandlar målstyrning i högskolan. Målstyrning i den privata sektorn och den offentliga sektorn skiljer sig åt av flera orsaker. Bland annat har verksamheter i dessa båda sektorer väldigt olika förutsättningar med hänsyn till till exempel vinstintresse. På en högskola finns det dessutom mer specifika förutsättningar som gör att det kan vara problematiskt att använda målstyrning på samma sätt som i ett företag. Syftet med denna uppsats är att belysa hur målstyrningen upplevs fungera på en högskola genom att beskriva hur målstyrning används i en styrmix. Vi intervjuade rektorn på Luleå Tekniska Universitet, prefekten på institutionen för Matematik samt prefekten på institutionen för Industriell ekonomi och samhällsvetenskap. Eftersom vi ville belysa målstyrning i hela hierarkin valde vi att även intervjua de ansvariga nedanför prefekten samt lärare/doktorander. Personliga intervjuer genomfördes med samtliga respondenter. Vårt resultat visade att fokus ligger mer på ekonomi än mål, vilket innebär att det används mer resultatstyrning än målstyrning. Styrningen upplevdes även fungera bättre på avdelningsnivå/institutionsnivå än på universitetsnivå.

Författare

Helena Johansson Åsa Nordberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..