Sök:

Hur finner elever trygghet i en ny miljö?


Syftet med denna studie har varit att beskriva, analysera och förstå hur elever som är nya på en skola kan uppleva trygghet i både fysisk och social miljö, samt bevara och/eller bygga upp sin inre trygghet. Inför studien granskades nationella riktlinjer och råd och genom litteraturstudier i ämnena trygghet, lärande, grupprocesser och människans grundläggande behov, lades en förförståelse för ämnet. En hermeneutisk ansats var ledgivande under hela studien, i synnerhet under det analyserande och tolkande stadiet. Kvalitativa intervjuer genomfördes med tre elever i blandade åldrar i åk 1-5. Det visade sig att eleverna hade behov av trygghet under den första tiden i en ny miljö och att de framförallt hittade den tryggheten i jämnåriga kompisar. För någon hade det betydelse att titta runt och bli bekant med miljön under den första tiden. För flera hade hög ljudnivå och stökig social miljö negativ påverkan på tryggheten. Bordsplacering och rumsstorlek kunde även påverka känslan av trygghet. Den inre tryggheten visade sig vara en värdefull hjälp för att finna sig till rätta i den nya miljön och med en stabil inre trygghet redan innan flytten, blev anpassningen till det nya relativt smidig. Både den inre och den yttre tryggheten påverkades mest av upplevelsen att få kompisar på den nya skolan.

Författare

Maria Östman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..