Hur en mindre spelutvecklare kan marknadsföra en nyskapad spelrättighet mot ett förlag
FöretagsekonomiBusiness administration - marketingDigitala spelDator spelSpelutvecklareFörlagMarknadsföringsmixenRelationsmarknadsföring
Syfte: Syftet med studien är att skapa en förståelse för hur en mindre
spelutvecklare kan marknadsföra en nyskapad spelrättighet mot ett förlag.
Metod: För att uppnå mitt syfte utfördes en kvalitativ undersökning där
informationsbehovet täcktes av litteraturstudier och intervjuer av
spelutvecklare och experter. Det empiriska materialet analyserades med
Gummesons 30 relationer och marknadsföringsmixen.
Slutsatser: En struktur på viktiga potentiella relationer mellan en
spelutvecklare och ett förlag visas. Marknadsföringsmixen ses som ett bra
redskap för en spelutvecklare som vill bygga upp en marknadsföring i syfte att
skapa en relation till ett förlag. Vidare hävdas att
digitala spel och spelutveckling på många sätt är komplexa vilket kräver en
analys med utgångspunkt ifrån produktens och utvecklingsprocessens unika drag.